28 Weeks Later

28 Weeks Later is een uitstekend vervolg op 28 Days Later.
In het begin had ik nog wel even m’n twijfels. De film begint namelijk met een in potentie erg sterke openingsscene die voor mij volledig verkracht werd door het enorm snelle, flitsende en onoverzichtelijke camerawerk. In 5 seconden kwamen er denk ik wel 5000 cuts voorbij.

Zes maanden na de uitbraak van een virus in Groot-Brittannië verklaart het Amerikaanse leger de ziekte onder controle te hebben. Hoewel een groot deel van het land nog steeds in quarantaine is, wordt Londen langzaam heropgebouwd en nemen de overlevenden opnieuw hun intrek in de stad. Wanneer een drager van het virus zijn weg naar de hoofdstad vindt en ziek wordt, breekt de hel opnieuw los.

Londen is niet meer compleet verlaten (Ondanks dat het er nog steeds erg leeg uitziet) aangezien er langzaam weer bewoners worden toegelaten. Echter breekt het virus al snel weer uit waardoor iedere nieuwe inwoner van Londen weer met de grond gelijk moet worden gemaakt. Het is duidelijk dat 28 Weeks Later veel explosiever en meer op actie gericht is dan 28 Days Later die het vooral moest hebben van z’n donkere/grimmige sfeer en de prachtige camerashots van het verlaten Londen. Ook in 28 Weeks Later zitten deze shots die helaas, ondanks dat ze nog steeds behoorlijk sfeervol zijn, niet de absolute kracht hebben die ze in 28 Days Later wel hadden.

Het acteerwerk is opnieuw erg goed. Iedereen doet het uitstekend maar het was vooral leuk om Jeremy Renner te zien die zo ongeveer dezelfde soort rol heeft als dat hij een jaar later had in het alom geprezen ”The Hurt Locker”. Overigens heeft 28 Weeks Later ook geen gebrek aan keiharde, emotionele momenten. Zo is er een behoorlijk aangrijpende scene waar de soldaten van het Amerikaanse leger de opdracht krijgen iedereen (waarvan 95% niet eens geïnfecteerd is) neer te schieten omdat het virus is ontsnapt.

28 Weeks Later is een erg goed vervolg die wat sneller en actiegerichter is dan het origineel. Wel jammer van het af en toe veel te snelle camerawerk.