Alien

Het is altijd al een grote vraag geweest of er een andere levensvorm buiten de mens is. Zelfs nu weet de mens er nog geen ene donder meer van dan toen men begon met de ruimtevaart. Wat de mens zo onderhand wel heeft uitgevonden, is de film. Laat er nou net iemand zijn die er een buitenaards wezen in kwakt en voila!, men heeft Alien…

Het begint allemaal ver in de toekomst, waar de mens de Aarde heeft verlaten om eens in de ruimte rond te dwarrelen. Ergens in de gigantische ruimte vinden we het schip de ?Nostromo?
dat na een lange reis eindelijk huiswaarts keert. Onderweg naar de aarde pikt het schip een vreemd en onbekend signaal op. Uiteraard bevelen de hoge pieten op Aarde de bemanning om het signaal te onderzoeken, en het bevel wordt dan ook opgevolgd. Het duurt dan ook niet lang voor de bemanning uit het schip stapt, en de betreffende planeet onderzoekt. Als niet veel later de hele ontdekkingstocht alweer moet worden afgebroken, omdat een van de bemanningsleden iets is overkomen, is de kijker er natuurlijk al van overtuigd dat 90% van de bemanning gegarandeerd geen voet meer op Aarde zal zetten?

Niettemin is Alien een absolute topper geworden, die menig bioscoop/ horror/ sciencefiction fanaat de haren meerdere malen overeind heeft doen staan. Wat hiervan de oorzaak is, is natuurlijk snel te raden, Alien speelt zich af op een locatie waar de meeste mensen niks over willen horen, dat tezamen met de kleine verduisterde ruimtes, is een combinatie van niet veel goeds, dat menig horror liefhebber nog steeds kan doen schrikken. Natuurlijk zijn de meeste special effects niet van de hedendaagse kwaliteit, maar sommige (waaronder de Alien zelf) steken toch nog ver boven de special effects die we tegenwoordig vaak krijgen voorgeschoteld. Ook over het acteerwerk is sterk en geloofwaardig, uiteraard zijn er hier en daar wat inzakkingen van de kwaliteit, maar dat heeft iedere film. Het enige dat de film voor mijn gevoel miste, is het in de horror wereld zo logisch klinkende woordje ?gore?. Het komt in de film net iets te weinig voor, en als het voorkomt is het zeer matig gebruikt (op de chest-burst scene na). Gelukkig is dat dan ook voor mij het enige minpunt aan de hele film.

Over het algemeen, en dus kort gezegd, is dit de ultieme Sciencefiction film die iedere horrorfan moet bezitten, of op z?n minst gezien hebben.