Alligator

De ”nature strikes back” horror heeft twee hoogtijperioden gehad, een periode in de jaren ?50 met films als Them! (1954) en Tarantula (1955) en een periode in de jaren ?70 met films als Grizzly (1976) en Day Of The Animals (1977). Alligator is eigenlijk de afsluiter van de tweede periode, en sluit daarmee een periode af die voor fans een aantal zeer vermakelijke films heeft voortgebracht.

Het verhaal begint als het meisje Marisa Kendall op een dag niet thuis is, en haar boze vader ontdekt wat het nieuwste huisdier van zijn dochter is. Zogauw hij de jonge alligator vindt spoelt hij hem meteen door de toilet, waarna het schattige beestje terechtkomt in het riool. Als rechercheur David Madison een aantal moorden in het riool onderzoekt, stuit hij voor het eerst op het immense monster uit de titel. Na wat onderzoek weet de volwassen Kendall, inmiddels deskundig in dit onderwerp, ons echter te vertellen dat een alligator in het riool nooit echt heel groot kan worden. Het blijkt al gauw dat er een vuil zaakje loopt tussen de lokale dierenwinkel en het laboratorium waarin wordt ge?xperimenteerd met verschillende groeihormonen.

Alligator is een zoveelste kloon van Jaws, maar dan natuurlijk met een beduidend minder budget en in plaats van een haai een alligator. De film wordt dan ook nergens echt zo goed als zijn grote broer Jaws, maar kan toch garant staan voor anderhalf uur plezier. Er hangt een lekker campy sfeertje en het monster ziet er het grootste deel van de tijd zelfs nog best realistisch uit. Gelukkig heeft regisseur Lewis Teague er ook voor gekozen om de grote alligator relatief weinig in beeld te brengen, uiteraard is dit te wijden aan het ietwat krappere budget vergeleken met Jaws, waarin de mechanische haai menig filmfan versteld deed staan ($1.000.000 van Alligator tegenover $12.000.000 van Jaws). Er is overigens ook een vervolg getiteld Alligator II: The Mutation, geregisseerd door Jon Hess, en met in een van de hoofdrollen Dee Wallace. Het cijfer op IMDb is veelbelovend.