American Psycho

De jaren tachtig was een periode waarin geld geen rol speelde en waar welvaart belangrijker was dan een gelukkig leven. De zieke zakenman Patrick Bateman behoort ook tot deze wereld. Bateman heeft een oppervlakig leven waarin dure maatpakken, schoenen en vistiekaartjes centraal staan, hij is door zijn uiterlijk geobsedeerd en heeft deze tot in de puntjes geperfectioneerd en heeft daarnaast een vermogen waar menig nederlandse zakenman ‘ U’ tegen zegt. Bateman leid kortom een hebzuchtig, materialistisch leven met een hoge ‘ Me myself and I’ mentaliteit en hij duikt het bed in met elke tegenkomende vrouw met de snelheid van een Afrikaanse hardloper. Echter achter de dure armani pakken en het fancy uiterlijk schuilt een zieke man met een tolerantie gehalte van een dooie rat. Vandaar ook dat wanneer hem iets niet bevalt hij er oplos slaat. Moorden doet hij bij voorkeur thuis terwijl hij zijn favoriete muziek draait en daarover filosofeert. Bateman zit er niet mee, integendeel, hij vind zichzelf wel een goeie gozer.
En het zelfde geld voor de samenleving, want met de arm der wet krijgt Bateman nooit te maken, behalve dan met een zeer nieuwsgierige prive-detective..

American Psycho is gebasseerd op de gelijknamige roman van Brett Easton Ellis. Wie het boek heeft gelezen kreeg te maken met een overvloed aan ‘blood and gore’ en de liefhebbers hadden dan ook niks te klagen. Echter in de prent is men zeer spaarzaam geweest met het smijten van litertjes bloed om de amerikaanse kinderziel niet al te veel te schaden en de gruwelijke spektakelen gebeuren dan ook negen van de tien keer buiten beeld.

Optimistisch ben ik wel over het acteerwerk en dan voornamelijk over Christian Bale die de rol van Bateman meesterlijk weet te vertolken.In tegenstelling tot vele Hollywood killers komt Bateman anders uit de bocht dan zijn overige collega’s en inplaats van het geslash en gechop zonder zinnige reden hebben we hier te maken een enorme zieke gast met macabere ideetjes. Zo was het moment waarin Bateman en zijn collega’s elkaars vistikaartjes laten zien en Bateman op de rand staat zijn collega naar de strot te vliegen omdat diens kaartje er mooier uitziet, zowel hilarisch als verbazendwekkend. Daarnaast kent Bateman een enorme creativiteit als het gaat over het ombrengen van zijn slachtoffers. Zij werktuig verschilt dan ook van bijl, tot nietpistool en kettingzaag. In andere woorden, een man naar ons hart.

Kwa camerawerk, afwerking, acteerwerk etc. zit American Psycho dan ook wel goed. Het enige punt van kritiek is de ietswat afwezigheid van onze lievelings vloeistof ( bloed) en de soms wat eentonige scenes die elkaar snel opvolgen. American Psycho is dan ook een macabere thriller met een vleugje horror maar waar hebben we dat niet eerder gezien.Al met al wel een film die je gezien moet hebben.Aanradertje..