Blob, The

Een meteoor met een geleiachtige substantie stort neer op aarde. Al gauw begint de gevaarlijke drilpudding slachtoffers te maken onder mens en dier. Zijn slachtoffers dragen gruwelijk uitgebeten wonden of worden tot op het bot kaalgevreten. De kwabbige bel moordsnot (‘The Blob’, hoofdrolspeler in deze film) wordt steeds groter. Spoedig zal het de stad bereiken en zich onstuitbaar uitbreiden via riolering en luchtkokers. Politie en militairen proberen de vormloze hoop viezigheid te stoppen, maar zonder succes. Vuur, gif of bommen kunnen The Blob niet deren, de mensheid is in groot gevaar…

Deze film is een echte klassieker. Veel van de films in mijn collectie zijn onbekend bij vrienden en kennissen, maar The Blob doet bij menigeen een belletje rinkelen. Toch is er behoorlijk wat aan te merken op deze film. De titel vermoedt een humoristische horrorfilm, maar niets is minder waar. De maker heeft uit alle macht geprobeerd de kijker de stuipen op het lijf te jagen, en sommige scenes zijn grappig, maar niet als zodanig bedoeld. Soms weet je ook niet of je moet lachen of moet schrikken. De special effects zijn namelijk van een behoorlijk hoog niveau, zeker wanneer de diverse slachtoffers door putjes getrokken worden, in twee stukken gebroken worden of anderszins gruwelijk aan hun einde komen. The Blob zelf is gemaakt in een typisch jaren 80/stijl, met een hoop klei en veel fantasie. De scene met de gigantische Blob aan het eind van de film heeft veel weg van scenes uit films als Godzilla, King Kong en Ghostbusters.

Diverse clich?-griezelscenes passeren de revue: vrijend stelletje in auto, vrouw alleen in telefooncel in verlaten steeg, bad guy die uiteindelijk good guy wordt, een bioscoop vol mensen. De film hinkt daarnaast op meerdere gedachten: is het nou horror, science fiction of een maatschappijkritische film? Het is een beetje van alles wat, en dat is een beetje het manko van deze film in mijn ogen. Met name wanneer duidelijk wordt welke rol biologische oorlogvoering en de Koude Oorlog (jaja, jaren 80!) in de film spelen. De uitleg van het ontstaan van de Blob is ronduit belachelijk te noemen. Zelfs steekt de film een waarschuwend vingertje op naar de mens als milieuvervuiler.

Een combinatie van science fiction en horror: soms gaat het goed (Undead bijvoorbeeld), soms gaat het wat minder goed. Daar is deze film een voorbeeld van.

Hoewel de film alle platgetreden paden van de horror betreedt, heb ik genoten. De acteerprestaties zijn prima, de effecten alleszins redelijk en tja, het is en blijft een klassieker…. die in je horrorcollectie niet mag ontbreken.