Blood And Black Lace

In een modehuis, natuurlijk voorzien van allerlei interessante modellen, wordt op een avond een van de modellen, Isabella, vermoord. Na haar moord is het hele modehuis in rep en roer, maar helaas, niemand heeft iets gezien. Gelijk wordt er een detective op de zaak gezet om alles eens grondig te onderzoeken. Het eerste half uur van de film wordt vooral gebruikt om de personages te introduceren en daarmee ook natuurlijk de verdachten. Hoofdverdachte is de vriend van Isabella, Franco Scalo. Als er vervolgens een dagboek wordt gevonden, blijkt dat de modellen er veel baat bij hebben dat dit dagboek verdwijnt.

Ondertussen moordt de moordenaar er lustig op los. Hij achtervolgd zijn slachtoffers door mooi belichte sets, waarna hij ze op inventieve manier van het leven berooft. Deze mooie sets en de sfeervolle muziek maken het tekort aan gore meer dan goed. Tijdens de film blijft de kijker zich afvragen wie de dader is. Alles wat we weten is dat hij een lange zwarte jas draagt, een wit masker en leren handschoenen. Je snapt het natuurlijk al, Blood And Black Lace is een rasechte giallo.

Mario Bava is een van de meest belangrijke personen geweest in de ontwikkeling van het giallo subgenre. Na hem zijn er veel Italiaanse regisseurs opgestaan en werd de giallo een niet te missen onderdeel van de horrorcultuur. Blood And Black Lace is dan ook belangrijke film in de geschiedenis van de horror, en is daardoor ook niet te missen.

??n minpuntje: voor de oplettende kijker was het niet nodig geweest het verhaal tegen het einde van de film nog eens duidelijk uit te leggen. Dit is overbodig en lijkt heel erg onprofessioneel, naar mijn mening.