Bride Of Re-Animator

Vijf jaar na het grote succes van de originele Re-Animator (1985) was het eindelijk tijd voor een sequel. Een groot gedeelte van de originele cast (Jeffrey Combs, Bruce Abbott) keert terug in deze door Brian Yuzna, producer van het origineel, geregisseerde film. Yuzna scoorde een jaar eerder ook al redelijk hoge ogen met zijn horrorfilm Society (1989). Bride of Re-Animator was de logische volgende stap in zijn carri?re en in 2003 kreeg hij wederom het vertrouwen om het derde deel te maken.

In deze Bride of Re-Animator keren Herbert West en Daniel Cain terug (uit een oorlog in Peru natuurlijk) naar het ziekenhuis waar ze acht maanden eerder hun bloederige experimenten uit hebben gevoerd, met fatale afloop. Eenmaal terug begint het experimenteren weer en het duurt niet lang of de zaken staan er weer hetzelfde voor als in het eerste deel: West is aan het doorslaan met zijn experimenten, Cain bedrijft de liefde met een mooie vrouw en het hoofd van dokter Hill heeft verschillende kwade plannen. En dan is er natuurlijk nog de bruid die het duo West en Cain samen in elkaar proberen te zetten.

Deze bruid is uiteindelijk ook hetgeen dat deze film redt van de ondergang, samen met het altijd voortreffelijke acteerwerk van Jeffrey Combs, die enkele grappige one-liners produceert (?They’re using tools!? is mijn favoriet). In de laatste tien minuten van de film (die tot dan aan toe vrij rommelig en tam is) gaan alle remmen los en heb ik werkelijk zitten smullen van de sc?nes met de bruid. Helaas vond ik het subplot met dokter Hill redelijk misplaatst en kent de film te veel saaie momenten om in de (onvoorkombare) vergelijking met zijn grote broer overeind te blijven. Dit vervolg is op alle fronten inferieur aan het origineel maar blijft desondanks redelijk vermakelijk. Ik wil wederom overigens mijn lof betuigen aan de geweldige muziek uit het eerste deel die ook in dit vervolg wederom gebruikt wordt.

Mijn algemene conclusie is dat deze film alleen geschikt is voor fans van het origineel die ook kunnen genieten van een iets mindere uitwerking van wat in principe hetzelfde verhaal is, maar dan aangevuld met een vrouwelijke verschijning.

Met dank aan A-Film Entertainment!