Bunker, The

In mijn Evaluatie 2002 column meldde ik al dat Engeland steeds meer horrorfilms begint te maken. E?n titel die echter onbekend bleef tussen films als Dog Soldiers en 28 Days Later is The Bunker. Volgens de alwetende IMDb was de film in 2001 gemaakt en op meerdere festivals vertoond, en kreeg vorig jaar in Engeland een bioscooproulatie. Wanneer de rest van de wereld aan de beurt is is nog niet bekend, maar deze horror.nl schrijver kreeg de mogelijkheid om hem iets eerder te aanschouwen.
Het is 1944. Een groep Nazi’s verschuilt zich in een ondergrondse bunker met een tunnelsysteem en ontdekken dat ze niet alleen zijn als ze ??n voor ??n verdwijnen/dood worden aangetroffen.
De enige andere griezelfilm die ik kan herrineren waar Nazi’s de hoofdrol hadden was Michael Mann’s The Keep uit 1983, en het is vanwege het SS logo op de uniformen van de soldaten dat we ze als Duitsers moeten zien. Ze worden namelijk gespeeld door Britse acteurs die doodleuk met hun eigen accent praten. Het is te begrijpen dat het misschien wel beter is dan dat ze met valse Duitse accenten praten, maar waarom er geen Duitse acteurs waren gecast of dat de Nazi’s in Britse soldaten waren veranderd kan mijn brein niet doorzien.
Vergelijkingen met het onlangs verschenen – en ondergewaardeerde – Session 9 zijn niet misplaatst, beide films bevatten een paar beklemmende scenes – en eindigen teleurstellend, hoewel Session 9 toch nog wel een betere film was. Om ??n van de soldaten vijandig te laten opstellen tegenover de anderen is toch wel een veelvoorkomende genreclich?, en het lijkt erop dat met zijn fouten deze bunker onbekend zal blijven.