Cannibal Holocaust

Cannibal Holocaust SPOILER!!!

Na ongeveer 3 a 4 weken heb ik het aangedurft, ik heb de film Cannibal Holocaust gezien en hij was van begin tot einde zeer boeiend. De film gaat ver, heel ver, en gelukkig leven de acteurs nog maar anders zou je echt denken dat alles echt is. Omdat de special effects vrij goedkoop waren, maar toch levensecht, zijn de slachtingen zeer indrukwekkend. Daarbij komt ook kijken dat je als kijker niet alles te zien krijgt, waardoor je dus direct in gedachten gaat over hoe het er wel niet uit zal zien. Vooral het mals maken van vlees is erg ranzig, en dan voornamelijk in de een na laatste scene.

Het begint bij een expeditie die op touw gezet wordt om 4 jongen documantaire makers ( 3 mannen en 1 vrouw )op te sporen in “the green inferno”, oftewel het Amazone gebied. Een geleerde gaat samen met 2 gidsen en een gevangene het bos om op zoek te gaan naar een oever dorp, alwaar een vriendelijke stam woont. Na 20 minuten komt de eerste shockende scene ( en echt waar, dit was niets ten opzichte van sommige andere ). In deze scene wordt de keel van een muskusrat langzaam doorboord met een zakmes. De geruchten dat de dieren echt gedood worden in deze film is met deze scene geen gerucht meer. Als zoetmakertje wordt de rat opgegeten door de gevangene, en dat verzacht de scene direct. Het beest is dus niet alleen gedood voor de sfeer van de film, maar de ingewanden verdwijnen in de hongerige buik van de gevangene.
Later is de expeditie ooggetuige van een moordpartij tussen een onzedelijke dochter en haar vader. De dochter had blijkbaar iets gedaan wat niet hoorde binnen de stam. Ik treed niet in detail, maar dit was erg verontrustend.

Hierdoor komen ze ook in contact met de stam, welke erg bang is voor de blanke mannen. Niet zo verwonderlijk wat later blijkt. Men raakt later bevriend met deze stam, en via hun komen ze bij een andere stam terecht, wat w?l kanibalen blijken te zijn. Deze “witte” ( witte bodypaint ) stam heeft oorlog met een “zwart” ( zwarte bodypaint )stam en beiden eten ze van elkaar. Bij het zien van een witte en een zwarte stam dacht ik direct aan de rassenhaat zoals wij die kennen in de “beschaafde” wereld. Na een jachtpartij van de witte op de zwarte wordt er ‘s avonds gebarbequed en staat er mensenvlees op het menu. Tijdens het diner worden de filmblikken gevonden van de documantaire makers.

Vanaf nu krijgt de film een andere wending. Een TV station wil de documantaire uitzenden, maar wil dat de geleerde die zelf bij de stammen is geweest het programma presenteerd. Voordat het programma op de buis komt moet eerst het materiaal worden bekeken. De ruwe versie wordt in de montage kamer weer netjes gemaakt en verdwijnt in de bandrecorder zodat we achter het verhaal komen van de 4 jonge mensen.

De film gaat nu een beetje door zoals Blair Witch dat jaren later ook zal doen. 5 minuten nadat de film begint krijgen we de gevreesde schildpad scene, waarin van dichtbij een schildpad wordt onthoofdt. Zielig zijn de stuiptrekkingen van het dier, maar ook hier wordt de gruwel wat verzacht doordat het dier wordt opgegeten. Hun gids wordt gebeten door een slang en we zijn direct getuige van een been amputatie. Iets later komen de filmmakers in contact met de aardige stam die we eerder tegenkwamen. Hier zien we ook dat de schedel van een doodshoofdaapje wordt gehalveerd, maar ook dit dier blijkt een delicatesse te zijn voor de inboorlingen.
Hier gaat het mis: de filmmakers willen respect afdwingen bij de stam en schieten een stamlid in zijn been om hem op een normaal tempo te kunnen achtervolgen naar het dorp. In het dorp aangekomen is aan de bevolking te merken dat ze nog nooit een blank persoon hebben gezien. Om te laten zien dat de filmmakers “machtiger” zijn dan de stamleden wordt het eten voor die avond gedood, en schieten ze een zwijn door het hoofd ( hier zie je overigens niet dat het dier wordt opgegeten dus heeft deze scene iets minder respect gekregen van mij dan de anderen ). Ze jagen later de dorpelingen in een hut en steken deze zonder reden in brand. Vanaf dit moment vind je de filmmakers klootzakken, en wens je ze dood ( je weet toch al dat dat gaat gebeuren ).

Ze blijven nog een paar dagen in de buurt van stam om wat rituelen te filmen. Zo zijn we getuige van het doden van een andere onzedelijke vrouw, maar deze was nog veel schokkender dan de eerste omdat er een abortus plaatsvond alvorens ze de vrouw doodden. Het onvolgroeide kind werd verstopt onder de modder langs de rivier. Gelukkig wordt dit niet zo heel gedetailleerd in beeld gebracht.
De filmmakers zijn de boel flink aan het opfokken door later een meisje van de witte stam te ontvoeren en op de rivier oever te verkrachten, terwijl het stamhoofd vanuit de bosjes toekijkt. Later gaat de witte stam in de aanval en valt het eerste slachtoffer. Hij wordt gedood, mals gemaakt, uit elkaar getrokken, en geroosterd. Daarna was de jongedame uit de beurt en zij werd eerst bruut verkracht door de mannelijke stamleden voordat ze onthoofd wordt en klaargemaakt voor het eten. Als laatste zien we overige twee filmmakers rennen voor hun leven, en dan valt de camera op de grond en zien we nog het laatste beetje leven wegvloeien uit de ogen van een van jongens.

De bazen van het Tv station besluiten de film niet uit te zenden omdat alles veel te ver gaat voor op tv, en als ze er een gecencureerde versie van maken zal er niets van over blijven.
Uiteindelijk wordt er het besluit om het filmmateriaal te verbranden. En er wordt heel toepasselijk afgesloten met: “Who are the real cannibals”. Nou naar mijn mening waren dat de documentaire makers.

Toch kan ik iedereen deze film aanraden, hoe ranzig hij ook is. Hou daarbij maar in je achterhoofd dat er in het echt ook op deze manier geleefd wordt ergens in de wereld.