Collection, The

Arkin (Josh Stewart) is ontsnapt uit de kwaadaardige greep van “de verzamelaar” tijdens een gijzelingsdrama, waar deze de knappe Elena aan zijn ‘collectie’ heeft toegevoegd. In plaats van te kunnen herstellen van de traumatische gebeurtenis, wordt Arkin plots ontvoerd uit het ziekenhuis door een stel huurlingen in opdracht van de rijke vader van Elena. Arkin wordt gechanteerd om samen met de huurlingen de schuilplaats van “de verzamelaar”, die vol ligt met boobytraps, op te sporen en Elena te redden van de sadistische rituelen.

The Collection is het directe vervolg op een van de naar mijn mening betere genre films van vorig jaar: The Collector, deze soort van Saw rip off heeft mij aangenaam verrast en maakte met zijn open einde een weg voor een eventueel vervolg..en die kwam er gelukkig.

De vaart zit er meteen goed in vanaf het begin, om niet te veel te verklappen wil ik alleen zeggen dat de scene in een club is en er meteen lekker inhakt en de toon voor de rest van de film zet. Hierbij word Elena ontvoerd door The Collector uit deel 1 en word Arkin, de overlevende uit het eerste deel, gedwongen om samen met een paar huurlingen Elena te bevrijden. Want Arkin is de enigste die ontsnapt is en weet waar The Collector zich bevind en hoe hij te werk gaat. Herbij komen ze in een verlaten hotel waar de nodige boobytraps liggen en ze tot de ontdekking van de collectie komen.

De kills met de boobytraps zijn leuk en bloederig, maar vallen hier en daar in de herhaling. Iets dat het soms allemaal onlogisch maakt als je er over na gaat denken, Arkin is het enigste personage die een achtergrond heeft tenminste die je als kijker weet namelijk dat hij een overlevende is van The Collector en dus een soort van motief heeft. Elena heeft dat totaal niet, dus daar krijg je de nodige vraagtekens bij over waarom nou juist zij, maar gelukkig word dat gevoel snel weg genomen als de huurlingen hun intrede doen. Deze karakters zijn de minste van de film en voegen weinig toe en zijn er alleen maar om de bodycount omhoog te krijgen. Lee Tergesen, bekend van de serie OZ, die de leider speelt is dan wel weer een vermakelijk karakter in tegenstelling tot zijn team genoten, maar goed het verpest de film niet.

De film is geschreven door een aantal schrijvers van Saw 4, 5, 6 en 7 en dat is ook wel te merken aan de boobytraps, ook is het budget een stuk groter als zijn voorganger en dat doet de film goed.

The Collection begint goed en raast lekker door tot het verrassende einde, laat een spoor van slachtoffers achter en verveelt geen moment. Als je The Collector goed vond dan moet je dit vervolg zeker gaan kijken.