Creep

Creep is een film die ik al heel lang wilde zien. Het verhaal en de trailer trokken mij alle twee wel en het leek een geweldig spektakel te gaan worden. Helaas viel het behoorlijk tegen.

Het verhaal gaat over Kate, die na een feestje met de metro naar huis gaat. Als ze (nadat ze wat drank achterover slaat) op het station in slaap valt wordt ze wakker. Het station is verlaten en afgesloten. Blijkbaar heeft niemand haar gezien (??!!) en zit ze opgesloten tot de volgende morgen. Als er dan toch een trein langs komt, besluit ze in te stappen. Na een ongewild rendez-vous met een man van haar werk blijkt er iets gruwelijk mis te zijn. Er loopt een engerd rond die een voorliefde heeft voor het afslachten van mensen..

Creep heeft twee grote minpunten: de film is op geen enkel punt echt verassend en de makers proberen een zeker sympathie op te wekken voor de creep. Als het werkt is dit natuurlijk heel mooi maar Creep is niet een film waarin je zit te wachten op een monster dat vroeger een zielig klein jochie was en uiteindelijk zo geworden is. Wij willen een krachtige, monsterlijke creep die koelbloedig alle mensen uit de metro trekt en deze met bruut geweld om zeep helpt.

Dat de film nergens verassend is lijkt op het eerste gezicht niet zo?n groot probleem maar als je na het eerste half uur de rest van de film kan voorspellen, zit er iets toch niet helemaal goed. Natuurlijk heeft Creep ook zijn pluspunten: het concept is best wel aardig en de film wordt nergens echt saai, en is daarom toch best leuk om een keertje te zien. Ook zien de effecten er goed uit.

Al met al is de creep zelf gewoon te tam, en is eigenlijk de hele film te tam. Als alles iets gedurfder was geweest was Creep veel beter te genieten geweest. Leuk voor een keertje, maar zeker geen blijver dus. Laten we hopen dat Barker?s Midnight Meat Train onze behoeften aan een gruwelijke metro-killer beter vervuld