Dark Night of the Scarecrow

Films die gemaakt zijn voor TV beloven meestal weinig goeds. Het is net alsof de filmmakers er rekening mee houden dat ze geen tijdje in de bioscoop draaien of jarenlang in videotheken verhuurd worden. Alsof ze denken: “ach, hij is toch maar eenmalig op televisie, dat zijn de mensen zo weer vergeten”. Maar zo nu en dan verschijnt er ook een ‘made for TV’ film die wel de moeite waard is en zelfs een bescheiden classic wordt waardoor hij jaren na dato nog steeds te verkrijgen is Dark Night of the Scarecrow. Is zo’n film.

Deze film verscheen in 1981 en werd gemaakt door regisseur Frank De Felitta. Dark Night of the Scarecrow zette de vogelverschrikker als horror element definitief of de kaart en zorgde voor films als Scarecrow (2002) en The Messengers 2: The Scarecrow (2009). Deze dagen is Dark Night of the Scarecrow nogal een verwarrende titel omdat Scarecrow een Batman villain is en The Dark Knight natuurlijk een Batman film. Tijd voor een review dus, zodat ik niet keer op keer hoef uit te leggen dat er een horrorfilm bestaat genaamd Dark Night of the Scarecrow, zonder meteen gecorrigeerd te worden door Batman fans.

De film draait om de vermeende dood van een meisje, genaamd Marylee. Marylee is bevriend met de zwakzinnige Bubba, iets wat een aantal dorpsgenoten totaal niet zint. Wanneer Marylee in Bubba’s bijzijn wordt aangevallen door een hond en hij met het bloedende meisje wordt gezien gaat men er dan ook meteen van uit dat ze dood is en dat dat zijn schuld moet zijn. De dorpelingen starten een klopjacht op Bubba die zich angstig in een vogelverschrikker verstopt. Hij wordt ontdekt en doorzeefd met kogels. Kort daarop krijgen de dorpsgenoten te horen dat het meisje nog leeft en de zojuist vermoorde Bubba juist haar leven heeft gered. Bubba’s moordenaars spreken af een onzinnig zelfverdedigingsverhaal op te hangen en het viertal wordt vrijgesproken. Dit tot frustratie van de openbare aanklager, Marylee en Bubba’s moeder. Dan komt een van de moordenaars door een vreemd ongeval te overlijden. En kort daarna nog een. Het is de rest wel duidelijk dat iemand achter ze aan zit. Maar wie? Hebben ze hier te maken met een wraakzuchtige betrokkene of is het de geest van Bubba zelf, die voortleeft in de vogelverschrikker die zich op mysterieuze wijze lijkt te verplaatsen?

Dark Night of the Scarecrow is door de jaren heen misschien wat verouderd maar zeker niet slecht. De camerakwaliteit laat te wensen over en hier en daar kan het wat saai overkomen maar we mogen niet vergeten dat deze film al meer dan dertig jaar oud is en duidelijk geen groot budget had. In elk geval heeft de film sfeer, wordt er niet hinderlijk geacteerd en is het zelfs best verrassend. De film speelt in op je eigen fantasie, die je de vrije loop kunt laten wat betreft de ontknoping. Misschien is dit gewoon slecht schrijfwerk maar ik vermoed dat dit toch wel bewust is gedaan, aangezien de film verder niet knullig is gemaakt. Al met al is dit een prima alternatief voor de hardcore horrorfan. Echt interessant voor buitenstaanders is het echter niet, die zouden de beperkingen die de film te bieden heeft toch sterker aanrekenen en als slecht bestempelen. Wij horrorliefhebbers weten wel beter en kunnen een corny sfeertje en een slap verhaal best negeren. Wij herkennen de kracht van een simpele jaren ’80 slasher en waarderen dit vaak ook wel.