Day of the Dead (Arrow blu-ray)
Waardering gebruiker: (1 Stem)

Er staan al een aantal reviews van deze Romero klassieker op de website. Om deze review toch weer wat vernieuwend te maken zal ik niet alleen ingaan op mijn mening van de film zelf, maar ik zal ook mijn mening geven over deze uitgave van de film. Naar mijn mening de meest complete uitgave die op de Europese markt te vinden is: de Arrow blu-ray!

De zombie uitbraak heeft zijn hoogtepunt bereikt. De buitenwereld is niet meer veilig voor de levenden en een aantal dappere overlevenden zoeken hun toevlucht in een ondergrondse bunker. Sarah (Lori Cardille) houd dapper stand tussen de mannen terwijl de onderlinge spanningen toenemen. Dr. Logan (Richard Liberty) is ervan overtuigd dat hij het geneesmiddel kan vinden, maar de dominante Rhodes (Joe Pilato) wil een meer directe aanpak. Naarmate de overlevenden langer met elkaar leven begint het besef door te dagen dat de grootste dreiging niet van buitenaf komt…

Day of the Dead is de afsluiting van Romero’s klassieke “the Dead” trilogie. De film was een tegenvaller bij de box office, maar door de jaren heen heeft hij toch een naar mijn mening verdiende cult status verkregen. Ik ben een groot liefhebber van Romero’s zombie films en ben zelf van mening dat “Day of the Dead” zich prima staande houd tussen Night en Dawn.

In de begin scene krijgen we een prachtig beeld van een stad vol ondoden te zien, waardoor de toon van de film gelijk gezet word. De hoop op het vinden van een geneesmiddel voor deze “plaag” word hierdoor gelijk al gekelderd. Daar waar men bij Night en Dawn nog een beetje ruimte over liet voor hoop op een betere toekomst, lijkt het alsof bij Day de wanhoop het overgenomen heeft. Het zal lastig zijn geweest om dit gevoel op een geloofwaardige manier over te brengen op de kijkers, maar ik moet zeggen dat Romero er zeer goed in geslaagd is.

Deze sfeer word al goed tot stand gebracht door de locatie. Het grootste gedeelte van de film speelt zich af binnen de ondergrondse bunker, gefilmd op een locatie die eigenlijk een enorme mijn is. Deze verrassend grote ondergrondse omgeving van beton en steen is nou niet bepaald een omgeving die zorgt voor een optimistische sfeer. Persoonlijk vind ik de locatie geweldig verzonnen en helpt de locatie enorm in het zetten van de toon.

“Day of the Dead” begint iets langzamer met de actie en de gore, maar dat deert eigenlijk nergens. Hierdoor krijgen we als kijker meer de tijd om de personages te leren kennen. Vooral Joe Pilato zet een fantastisch personage neer als de bullebak Rhodes. Daarnaast is Richard Liberty wel erg vermakelijk als de lichtelijk krankzinnige dr. Logan. Wat bij zijn rol en scenes vooral knap is hoe ze de twee uitersten van de persoonlijkheid van het personage kunnen belichten. Aan de ene kant een soort meedogenloosheid waarbij “alles geoorloofd is” om het geneesmiddel te vinden met aan de andere kant een soort vaderlijke menselijkheid ten opzichte van zijn “kind” Bub.
Bub, de “menselijke” zombie is een favoriet van veel liefhebbers en ook ik viel voor de “charme” van dit personage. Allereerst moet ik zeggen dat het make-up werk erg indrukwekkend is. Savini en zijn team slaagden er namelijk in om de make-up zo te maken dat ook de “emoties” van Bub goed doorkomen. Daarnaast zet Howard Sherman gewoon een sterke acteerprestatie neer, want volgens mij is het bijzonder lastig om zonder te praten bepaalde emoties over te brengen.

Ondanks dat het iets langer duurt voordat de actie en gore scenes op gang komen, mogen we weer niet klagen over de ranzigheid die Romero met dank aan Savini en zijn crew weer aan ons kijkers voorschotelt. Een aantal zeer “charmante” zombies en een hele hoop ingewanden en bloed komen weer voorbij.
Daarnaast is er duidelijk terug te zien dat Savini deze keer veel meer en betere middelen had als de tijd van Friday the 13th. De effecten zien er nog realistischer uit en er zijn een aantal “ingewikkeldere” gore effecten te zien. Ik zal niet heel inhoudelijk ingaan op de gore effecten om spoilers te voorkomen, maar ik kan zeggen dat er in Day of the Dead dingen te zien zijn waar men tegenwoordig met de goedkope CGI effecten nog heel wat van kan leren.

Door de claustrofobische sfeer, het sterke acteerwerk en de prachtige gore effecten moet ik eerlijk toegeven dat ik vind dat “Day of the Dead” kwalitatief gezien er zeker niet onder doet ten opzichte van zijn voorgangers. Persoonlijk vind ik “Dawn” nog nét iets beter, omdat die haast van begin tot eind bepakt is met vermakelijke gore effecten en zombie actie en persoonlijk vond ik dat gewoon nog wat toffer. Het gave van “Day” is echter de behoorlijk duistere sfeer in vergelijking met de twee voorgangers. Ik ben van mening dat alle drie van de originele “the Dead” trilogie klassiekers zijn op hun eigen manier en unieke films binnen het zombie subgenre.

Het Britse Arrow Video’s zorgt er inmiddels al een aantal jaar voor dat cult (horror) klassiekers hun verdiende “definitieve” uitgave krijgen. Vaak worden hun uitgaves ook als blu-ray uitgebracht, waardoor de films in de best mogelijke kwaliteit te zien (en horen) zijn. Daarnaast worden deze uitgaves vaak ook doorspekt met vele extra’s die voor de echte liefhebbers van de titels zeer de moeite waard zijn.

De blu-ray uitgave van Arrow bevat zoals gewoonlijk nieuw artwork. Persoonlijk vind ik de meeste, cartooneske artwork van de Arrow uitgaves wel mooi, maar bij die van Day of the Dead slaan ze de plank wat mij betreft mis. Gelukkig bieden ze een “reversible sleeve”, waardoor je uit maar liefst 4 frontjes kan kiezen. Hierdoor zit er voor bijna iedere liefhebber wel een tof artwork tussen.
Daarnaast is er een tof informatie boekje toegevoegd met een leuke en interessante tekst van Britse horror expert Calum Waddell. Ook heeft men een leuk, kort stripboekje toegevoegd. “Day of the Dead: Desertion” vertelt het verhaal van hoe Bub zombie werd. Veel voegt het misschien niet toe, maar ik vond het wel erg vermakelijk.

De film zelf is de “theatrical cut” en ziet er fantastisch uit op blu-ray. Daarnaast is er de mogelijkheid om de film te kijken met audio commentaar van het special effects team, waaronder Greg Nicotero, Howard Berger, Everett Burrell en Mike Deak. Ik heb zelf nooit zo de meerwaarde gezien in het kijken van een film met audio commentaar en heb dit eerlijk gezegd nog nooit gedaan bij welke speelfilm dan ook. Ik kan dus geen mening geven over wat ik vind van het audio commentaar. De blu-ray bevat verder nog wel een aantal leuke extra’s met acteur Joseph Pilato. “Joe of the Dead” is een uitgebreid en diepgaand interview met de beste man die afklokt op zo’n 50 minuten. Dit klinkt misschien lang, maar ik moet zeggen dat het zeer gemakkelijk wegkijkt. In de “travelogue” zien we Pilato weer die op een door Arrow georganiseerde “tour” door Groot-Brittannië gaat om de liefhebbers van de film te ontmoeten op een aantal horror conventies.

Naast de blu-ray bevat deze uitgave ook nog een dvd met extra’s, waaronder een leuke en informatieve making of en een promotie video van de mijn die men als locatie had gebruikt. Geinig om de locatie eens vanuit een heel ander perspectief te zien.
Ik kan nog lang door blijven gaan over hoe gaaf ik deze uitgave vind. Het is echt de “ultieme fan editie” van deze film. Het enige nadeel voor sommigen zal de afwezigheid van ondertiteling zijn, maar ik moet zeggen dat dit mij niet stoorde. Een prima uitgave van Arrow Video die ik aan alle liefhebbers van zombie films aan kan raden.