Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Demonia

Demonia
2.0Totale score
Waardering gebruiker: (0 Stemmen)

In het Sicili? van 1486 worden vijf nonnen ter dood gebracht door kruisiging. Ruim vier eeuwen later komt een groep archeologen op het Italiaanse eiland aan, geleid door professor Paul Evans. Ze beginnen hun naspeuringen naar sporen van de Griekse beschaving op het eiland, maar worden al gauw tegenwerkt door de lokale bevolking. Vooral de archeologe Liza Harris moet het ontgelden want zij lijkt een speciale band te hebben met het mysterieuze klooster op de heuvel. Al toen zij nog in Toronto was en ter plaatse deelnam aan s?ances, kreeg zij vreemde visioenen van een non met een opvallend merkteken op haar voorhoofd.

Met de Italiaanse regisseur Lucio Fulci heb ik altijd een wat moeizame verhouding gehad. De eerste film die ik van hem zag was ‘The Beyond’, die door velen als zijn meesterwerk wordt beschouwd.

‘Demonia’ behoort tot de laatste films die Fulci maakte voor zijn dood in 1996. Qua thema lijkt de film weer sterk op ‘The Beyond’, in de proloog zien we een kruisiging en jaren later doorbreekt iemand de ban van de plek waar de verschrikkingen hebben plaatsgevonden en laat daarmee een nieuwe golf van terreur los op het heden.

Hoe interessant ik dit thema ook vind, Fulci doet er weinig mee. De acteurs zijn kleurloos en je moet moeite doen je aandacht te houden bij wat ze te vertellen hebben. Er is alleen een opvallende rol voor een vrouw uit het dorpje die Liza wil waarschuwen voor het dreigende gevaar.
De beelden kunnen ermee door, er wordt veel gefilmd in soft-focus en sommige sc?nes hebben een vrij droom-achtige kwaliteit, vooral die waarin Liza het klooster verkent. Ook de opnames van het schilderachtige dorpje zien er goed uit. Maar daar moet ik aan toevoegen dat ik het idee heb dat waar je ook een camera neerzet in Itali? je altijd iets moois krijgt.

Wat me bij Fulci vaak stoort, is hoe weinig moeite hij doet een echt interessant verhaal te vertellen. De aanzet voor een interessant verhaal wordt gegeven, maar een bevredigende uitwerking blijft uit. Hij is zeker een regisseur die spanning weet op te wekken en angst, maar in plaats van dat hij deze gave aanwendt om een spannend verhaal te vertellen dat je bijblijft, blijf je zitten met veel vraagtekens en een handvol gore en sadistische sc?nes.

In dit opzicht zal ‘Demonia’, net als meerdere van Fulci’s werken die na zijn zombie-vierluik zijn gemaakt, de hardcore-fan waarschijnlijk ook nog teleurstellen. Er zijn een paar gruwelijke momenten (en ja, er gaat w??r een oog uit), maar het heeft niet de uitwerking van zijn zombiefilms.

Fulci zelf speelt overigens inspecteur Carter, de wat sjofele politieman die in het laatste deel van de film komt opdagen.

Over de auteur

avatar

39 reacties

  1. avatar
    Evil B.

    De 4 is puur voor de slechte uitwerking van het verhaal, de oogbalsc?ne mag er zeker weer wezen. Er zit toch nog wel een zekere afwisseling in de oogbalsc?nes van Fulci, zo is er een spijker via het achterhoofd in ‘The Beyond’die het oog als het ware uit zijn kas ‘prikt’. In ‘Zombi 2’ is het een gemene splinter waar het oog naar toegeduwd wordt. In deze film is het weer iets anders en zeker goed gedaan, maar ik ga het niet verklappen. 🙂

  2. avatar
    Evil B.

    Argento en Fulci waren niet de beste vrienden. Aan het begin van de jaren zeventig nam Fulci het idee van Argento over om dierennamen in de titels van zijn films te gebruiken, wat Argento niet leuk vond (waarschijnlijk omdat hij net succes had gehad met ‘Bird…’). Argento heeft toen jarenlang Fulci genegeerd, tot hij hem op een festival tegenkwam en zag hoe slecht het met Fulci ging. Toen heeft hij om Fulci te helpen de productie van ‘Wax Mask’ opgezet, maar Fulci is overleden vlak voordat hij daar aan kon beginnen. Fulci had zijn insuline niet genomen tegen zijn diabetes, het is onduidelijk of het zelfmoord was. De regie van ‘Wax Mask’ is vervolgens overgenomen door Sergio Stivaletti, Argento’s sfx-man.

  3. avatar
    Horror_Wizard

    ‘Dawn of the Dead’ kwam in Italie uit onder de naam ‘Zombi’! Fulci gebruikte die zelfde naam voor een onofficieel gevolg! Dat is toch strafbaar! Indien Fulci familie heeft kan Argento deze misschien voor de rechtbank slepen! Of de filmmaatschappij! Verdient ie nog wat geld in zijn oude dagen! Kan ie lekker besteden aan zijn moestuin 🙂

  4. avatar
    Evil B.

    Fulci heeft nog twee dochters, Camilla en Antonella, en die hebben geloof ik Argento nog voor de rechter gesleept, omdat het script van ‘Wax Mask’ veranderd en afgezwakt was toen Stivaletti de regieklus overnam… Ach ja, wil je eens iemand helpen, word je alsnog voor de rechter gesleept…

  5. avatar
    Horror_Wizard

    Dat kan niet want Argento noemde zijn film ‘ Zombi’! Dat betekent dat er twee verschillende zombis op de markt liggen 🙂

  6. avatar
    Evil B.

    Fulci haakte in op het succes van ‘Dawn’, maar zijn film staat er volledig los van. Het zijn ook een heel ander soort zombies. Die van Fulci zijn meer een soort fantasiewezens, die van Romero hebben een duidelijke sociale context: commentaar op massa-consumptie, overbevolking en het volgen van de grote massa, het zit allemaal in het splatterfeestje dat wij allen kennen als: ‘Zombie – Dawn of the Dead’.

  7. avatar
    Evil B.

    Maar het in close-up filmen van het uitsteken van ogen is echt een uitvinding van Signore Fulci. Hij heeft het uitsteken van ogen tot een kunst gemaakt die verloren was gegaan sinds de dagen van Bunuel.

  8. avatar
    Horror_Wizard

    Ik voel ook meer voor Fulci’s zombi’s dan die van Romero! Fulci weet er meer angst en gore in te verwerken integenstelling tot Romero al komt dat door het budget waarschijnlijk! ‘ The Beyond’ vind ik goed al is het niet echt een zeer grote topper! In ieder geval wel Fulci’s beste! Die scene met die spinnen vind ik nog altijd fantastisch!

  9. avatar
    Juicecow

    Evil_B: het mysterie rond mijn nick heeft alles te maken met mijn echte voor- en achternaam, die ik normaal altijd samentrok tot Jukoe. Dat werd Juicecow. En on-topic: ik ben zelf nog een Fulci maagd.. heeft er nog iemand tips om mee te beginnen?

  10. avatar
    Evil B.

    Om mee te beginnen? ‘The Beyond’ wordt alom gezien als de beste, dacht ik en ‘Zombie 2’ ook wel. Maar zoals ik al zei, ik heb altijd mijn twijfels gehad over Fulci. Ik zou met ‘The Beyond’ beginnen, denk ik.

  11. avatar
    BvZ

    Een Fulci Maagd…:) hehe. Je eerste film zou denk ik The Beyond moeten zijn. Da’s gelijk een van zijn beste. Als die bevalt dan kun je zijn oeuvre verder verkennen, misschien eerst Zombi 2. Verder zijn NYR (stijgt steeds verder op mijn lijst favo fulcis), Dont torture a duckling (prima giallo), City of the Living Dead (gothic, generale repetitie voor Beyond), House by the Cemetary (gothic), The SMuggler (ultra gewelddadige maffiafilm)

  12. avatar
    Evil B.

    Ik ben iets te streng geweest wat mijn cijfer betreft. Eigenlijk geef ik nooit lager dan een 7. Een 7 is bij mij ??n sterretje, 8 twee, 9 drie en 10 vier sterren. Ik geef hem een zeven.

  13. avatar
    Dani?l

    Zak door de stront, Evil B(astard). Lucio Fulci is true gore en daar gaan wij niet over zeuren. Hoe oud ben jij niet! Gan lekker scream of scary movie kijken en trek je daarbij maar lekker af, maar er worden geen slechte cijfers gegeven voor true Italiaanse horrors!!!!!!

Laat een antwoord achter