Demons of the Mind

De baron Zorn (Robert Hardy) leeft in een prachtig landhuis ergens in de donkere wouden van Europa. De man heeft helaas last van een familiekwaal, deze kwaal noemt men krankzinnigheid. Angstvallig houdt de baron zijn zoon (Shane Briant) en beeldschone dochter (Yvonne Mitchell) opgesloten op hun kamers uit angst voor hun uitbarstingen van waanzin. Iedere keer wanneer de zoon weet te ontsnappen, leidt dit tot een gruwelijke moord. Ten einde raad schakelt de baron de hulp in van een zenuwdokter (Patrick Magee). Wanneer de bizarre genezingsmethoden van de dokter niet aanslaan stijgen de spanningen en worden alle familieleden tot waanzin gedreven. Er is nog maar één uitweg…

Demons of the Mind is een film van de voor vele horrorliefhebbers bekende filmmaatschappij Hammer films. Deze filmmaatschappij zorgde vooral in de jaren ’60 en ’70 voor heel wat sterke en toonaangevende genrefilms. Hammer is vooral bekend van hun Dracula en Frankenstein serie, maar heeft ook heel wat andere horrorfilms uitgebracht, waaronder dus deze.

Demons of the Mind is inmiddels misschien al wel langer dan een jaar uitgebracht in de Benelux met Nederlandse ondertiteling. Vier Hammer films werden onder de noemer ‘The Hammer Collection’ in een box uitgebracht. Allereerst wil ik mijn hoed afnemen voor de mensen die hierachter zaten. De artwork van de box en de aparte hoesjes van de dvd’s ziet er erg mooi uit. Helaas zijn er, behalve wat foto’s, geen extra’s op de dvd gezet, maar ze hebben wel het beeld en geluid prachtig afgestemd op de wensen van de gemiddelde kijker van tegenwoordig. Er is namelijk bijna niet aan het beeld of geluid terug te zien/horen dat dit een jaren ’70 films is, want de kwaliteit van het beeld en het geluid is erg goed opgepoetst. Het ziet er helaas niet naar uit dat we binnenkort weer een box als deze kunnen verwachten, maar toch vind ik het een goed initiatief van de maatschappij die hierachter zit, want naast de bekende Dracula en Frankenstein films zijn er volgens mij geen Hammer films op dvd uitgebracht in Nederland.

De film speelt zich in en rond een klein kasteeltje af in het platteland. Een erg sfeervolle locatie en de het kasteel is werkelijk prachtig als decor. De barok stijl vind ik persoonlijk erg mooi, liefhebbers van deze tijdsperiode kunnen genieten van de prachtige scenes in het kasteel.

De horror van dit verhaal concentreert zich niet op actie en veel schrikmomenten, maar meer op een akelige sfeer. De soundtrack weet er uitstekend voor te zorgen dat de spannende momenten goed overkomen. Daarnaast is het idee van de onvoorspelbaarheid van een geestelijk ziek persoon erg realistisch en akelig. Dit onderwerp blijft tijdloos, want in het echte leven krijgen mensen er ook mee te maken. Bekende voorbeelden zijn mannen als Hitler of Stalin en het meest recente voorbeeld: Khadaffi. Gestoorde mensen zijn onvoorspelbaar en vaak gevaarlijk. Dit is wat deze film zo effectief maakt.

De personages worden overtuigend neergezet. Als Harry Potter liefhebber kende ik Robert Hardy alleen nog maar van zijn rol als Cornelius Fudge in de welbekende filmversies over de tovenaarsleerling. Erg leuk om hem eens in een andere rol te zien en hij zet ook nog een sterk personage neer. Shane Briant viel na deze film waarschijnlijk wel bij Hammer in de smaak, want twee jaar later verscheen hij in nog twee van hun films (Frankenstein and the Monster from Hell en Captain Kronos) en mocht ook nog de rol van Dorian Gray op zich nemen in één van de vele vertellingen van dit wel bekende verhaal. In Demons of the Mind zet hij een sterk staaltje acteerwerk neer als Emil, de krankzinnige zoon van de baron die een obsessie heeft voor zijn zus en iedereen die op haar lijkt vermoord. Dochter Elisabeth wordt gespeeld door een schone dame die Gillian Hills heet. Sommige mensen zullen haar misschien kennen van haar rol in A Clockwork Orange. Als Elisabeth weet ze tot de climax op het einde van de film de twijfel over of ze nou waanzinnig is of niet erin te houden. Patrick Magee speelt de excentrieke zielendokter die het gezin op de rails probeert te krijgen. Toevallig had ik een aantal weken voordat ik deze film bekeek Dementia 13 van Francis Ford Coppola gekeken, waarin Magee bijna exact dezelfde rol speelt. Het zou me niks verbazen dat door die rol Magee door de makers voor deze rol werd gekozen.
De rest van de cast laat ook overtuigend acteerwerk zien, maar die zijn eigenlijk niet belangrijk voor de verhaallijn van de film.

Voor de Hammer liefhebbers is dit zeker de moeite waard. De overige horrorliefhebbers moeten wel van te voren er rekening mee houden dat dit niet bepaald een standaard horrorfilm is.