Dracula 2000

Het karakteristiek Dracula heeft al decennia lang onze filmindustrie enorm bezig gehouden. Acteur Christopher Lee is een van de eerste , die dit personage op meeserlijke wijze vertolkt als Count Dracula. Na zijn rol zullen er nog tientallen films rondom dracula verschijnen, allemaal verschillend in kwaliteit. In de jaren 90 breekt er een periode aan, die de legende rondom dracula weer nieuw leven in blaast. Francis Ford Coppola durft het aan om de originele roman van Bram Stoker te verfilmen, wat hem ook op voortreffelijke wijze gelukt is. Een andere kei in de film industrie Wes Craven (Nightmare on elmstreet serie en Scream), probeert het samen met zijn storywriter Patrick Lussier om Dracula in een modern jasje te stoppen. Dracula 2002 draait om het verhaal dat de Nederlandse vampierjager Abraham van Helsing er in 1897 erin slaagt om dracula te verslaan. Hij doodt hem niet, maar sluit hem het legendarische monster op in een kluis. In het Nu, anno 2002 maakt een groepje inbrekers de fatale fout; ze openen de kluis wat resulteert in de herrijsenis van de legende. Het verhaal in deze film is verder ok. Wat resulteert in amuserende 90 minuten. Ondanks de modenisering hebben Lussier en Craven besloten om het karakter “Dracula” in z’n originele vorm te laten terugkomen in de film. Kenmerkend is de onvoorwaardelijke aantrekkingskracht die dracula heeft voor het mooie vrouwelijk schoon, het plotseling verdwijnen in de duisternis. Dit sterk onderdeel van het plot brengt een extra dimensie in de film. Het acteerwerk is genoeg aandacht aan besteed, wat er voor zorgt dat de dialogen soepel verlopen en het verhaal goed te volgen is. De manier van fimen en de montage is ok verder in orde. Je merkt toch naar mate de film vordert dat Wes Craven z’n invloed erin heeft achtergelaten. Er zitten vergelijkbare momenten met Scream in de film, maar goed datheeft de film verder geen schade toegebracht. Dracula 2002 is een goed geslaagde moderne versie van de legende rond Dracula. Mijn advies aan alle Dracula-fans, deze moet je zeker zien.