Driller Killer

Driller Killer

Vandaag heb ik voor de tweede maal Driller Killer van Abel Ferrara gezien. In deze film neemt hij ook de hoofdrol tot zich onder het pseudoniem Jimmy Laine. De eerste maal dat ik deze klassieker keek liet hij een hele indruk op me achter. Waarom weet ik niet meer, misschien omdat ik erg jong was toen ik hem voor de eerste keer keek, misschien de status van de film of mischien wel omdat ik nog niet erg veel splatter kende. Hoe dan ook de tweede maal viel hij me tegen. Dit laat natuurlijk niet weg dat dit een klassieker is in de horrorscene.

Driller Killer draait om Reno (Abel Ferrara) een schilder met een duidelijke eigen stijl die in geldnood verkeert. Hij woont samen met zijn vriendin en een vriendin van haar in ??n appartement. Hij is bezig met zijn “meesterwerk” wat al zo goed als verkocht is aan een kunsthandelaar. Tijdens het werk aan zijn schilderij krijgt hij bloedrige visioenen waardoor hij al lichtelijk aan het doordraaien is. Om het nog eens een keer erger te maken komt in het appartement onder Reno een punkband (The Roosters) te wonen die er dag en nacht repeteren. In de tussentijd worden zijn gewelddadige visioenen omgezet in daden als hij met zijn PowerPack en boor op pad gaat om daklozen hiermee om het leven te helpen. Reno weet het toch te presteren om zijn meesterwerk af te krijgen waarna hij de kunsthandelaar laat komen om te oordelen. Reno draait helemaal door als de kunsthandelaar zijn schilderij helemaal de grond in boort. Hij gaat nadat zijn vriendin hem ook nog eens verlaat voor haar ex op een moordpartij gewapend met zijn PowerPack en de boor waarbij hij de kunsthandelaar, de vriendin van zijn vriendin en haar ex vermoord. Hierna begint de aftiteling terwijl zijn vriendin in bed ligt met een man waarvan zij denkt dat het haar ex is……….

Driller Killer blinkt niet uit in de splatter scene wat de naam en de status van de film wel zou doen vermoeden, maar laat dit je niet weerhouden om deze film eens een keer te bekijken. Wat voor de tweede keer erg opviel en mij aantrok in deze film was toch wel de deprimerende en grauwe sfeer die de hele film werd opgewekt. Al met al een aanrader.