Evil Dead (2013)
Waardering gebruiker: (1 Stem)

Voor de meeste horrorliefhebbers is The Evil Dead van Sam Raimi een echte klassieker waar men beter van af kan blijven. Toen de onvermijdelijke remake werd aangekondigd werd er geroepen dat het heiligschennis was, ondanks dat het oorspronkelijke trio van regisseur Sam Raimi, producent Robert Tapert en hoofdrolspeler Bruce Campbell als producent zou optreden. Geen Bruce Campbell als Ash maar een vrouwelijke versie ervan… Men huurde ene Fede Alvarez die alleen enkele kortje filmpljes op zijn naam heeft staan. En dat Diablo Cody werd ingehuurd om het script een poetsbeurt te geven viel ook al niet in goede aarde… Een project dat in de ogen van veel fans gendoemd was om te mislukken. Tot dat we te horen kregen dat er geen Ash figuur in de film zou zitten, ook geen vrouwelijke versie. En nadat de red band trailer verscheen kregen veel horrorfans weer een beetje vertrouwen terug in de hervertelling.

En het vertrouwen van deze schrijver werd niet geschaad. Het simpele plot van Evil Dead (inderdaad, zonder “The”) is eingelijk hetzelfde: Vijf vrienden gaan naar een afgelegen boshut en roepen perongeluk iets kwaadaardigs op. Een bloederige nacht volgt.

Uiteraard zitten er in deze versie veel hommages en knipogen naar de klassieker uit 1981 (en het tweede deel). Zo zien we Sam Raimi’s “The Classic” (zijn 1973 Oldsmobile Delta 88) helemaal verroest voorbijkomen en lijkt de hut wel heel erg op dat uit het origineel. Ook de bekende point-of-view van het Kwade wordt gebruikt en ook de ketting die Mia krijgt van haar broer lijkt enigszins op de ketting die Ash aan zijn vriendin geeft in het origineel. Dit zijn slechts enkele voorbeelden…

Voor liefhebbers van ‘guts n gore’ is er voldoende plezier te beleven en het beste van alles: de meeste (geweldige) effecten in de film zijn van de praktische variant, met hier en daar wat CGI-vuur. Het acteerwerk van Jane Levy is goed te noemen, met name in de scene dat ze weer terug is in de het huisje na een intiem moment heeft met wat boomtakken. Haar paranoia wordt bijna voelbaar. Ook Shiloz Fernandez kwijt zich als David goed van zijn taak, alhoewel het af en toe lijkt alsof hij wordt tegengewerkt door het script. Ik kan niet zeggen dat ik het personage van Ash gemist heb, maar dat komt misschien doordat ik glimpsen van hem terugzag in David, Mia en in mindere mate Eric (Lou Taylor Pucci). Met de rollen van Natalie en Olvia kunnen Elizbeth Blackmore en Jessica Lucas niet veel meer doen aangezien die onderontwikkeld zijn.

Daarmee hebben we al een minpunt te pakken. Ook lijkt het erop dat men op het einde een eerder gestelde regel overtreedt, maar daarvoor zou ik de film nog een keer moeten bekijken. Voor doorgewinterde liefhebbers zal Evil Dead niet echt eng worden. Er zijn is hier en daar wel wat spanning in de film, maar echt intens wordt het nooit. Ook zal men zich hier en daar afvragen waarom iemand iets (doms) doet, maar het is een manier om het verhaal door te kunnen laten gaan. En misschien dat sommigen de humor gaan missen, maar de serieuzere toon zorgt er in mijn ogen weer voor dat de film los kan worden gezien van Raimi’s trilogie.

En voor diegene die het nog niet doorhebben: De hoofdpersonen heten David, Eric, Mia, Olivia en Natalie… Oftewel D.E.M.O.N.

Deze nieuwe Evil Dead heeft dus diverse verwijzingen naar het origineel (en vervolg), maar weet ook enkele eigen en nieuwe elementen toe te voegen. En dat overgoten in een bloedrode saus zorgen voor een remake die er mag zijn! Als ik de film in één woord moet samenvatten , dan zeg ik: “Groovy”!

En vergeet niet te wachten tot na de aftiteling voor een leuk extraatje voor de fans…

madballeke

Vanavond gekeken en ben het helemaal eens met deze recensie en het cijfer. En nog bedankt voor de tip, iedereen ging gelijk weg na afloop.:)