Exorcist, The

The Exorcist uit 1973 is een van de meest succesvolle horrorfilms alle tijden. Het verteld het verhaal over een jong meisje die bezeten raakt door een demon.

De film begint met een langdradig stuk in Irak. Pater Marin, een priester die dienst doet als archeoloog, graaft daar een beeldje op. Door vreemde gebeurtenissen die verder in Irak gebeuren is Pater Marin er zeker van dat hij iets kwaads in de wereld heeft gebracht, en dat klopt ook.

The Exorcist verteld het verhaal over een bezeten meisje en is voor deze tijd nog even angstaanjagend. Het bezeten meisje weet nog steeds een impact op je te krijgen. De opbouw van het verhaal gaat wel ietsjes te sloom. Geen scares, geen spannende momenten. Het is echt afwachten tot er wat gaat gebeuren. De laatste 50 minuten daar in tegen beginnen dan toch wel spannender te worden, maar alsnog gaat het in stapjes en niet snel genoeg, jammer. Ook zitten er niet echt ”jump scares” in. Je schrikt nauwelijks/haast niet.

Voor 1973 is dit wel een hele goede film moet ik zeggen. De acteurs zijn stuk voor stuk geloofwaardig, en spelen met volle overtuiging. Ook de jonge Linda Blair doet het goed als de demon, Petje af. De special effects zijn zeer goed, daar kunnen sommige b-horror films van nu nog een puntje aan zuigen. Gores zitten er niet echt in, op het spugen na.

Al met al vind ik dit een goede film, vooral voor het jaar 1973. De special effects zijn goed, de spelers en de demon zelf. De opbouw is wel een beetje jammer, te langdradig.
Voor mij is dit in ieder geval een favoriet en ik geef hem een dikke 7! Zelfs anno 2013 kan deze film je trillerige handen bezorgen!

Nielsx86

Zeer toffe film voor zn tijd, helaas zag ik em de eerste keer toen die een aantal jaar geleden zo gehyped werd (tijdens het uitbrengen van de “nieuwe” sequels) want dat beïnvloede mijn mening wel.rnrnWat langdradig maar dat zijn veel films uit die tijd en daar moet je doorheen kijken. goed acteerwerk, maar geen hoge herkijk waarde.rnrntoch wel een klassieker al zijn er wel een aantal betere horrorfilms uit die periode