F.E.A.R. Extraction Point

F.E.A.R. Extraction Point

In 2005 werden shooter en horror fans aangenaam verrast met de horrorshooter F.E.A.R. Ieder die het fantastische spel gespeeld had wist dat er een vervolg zou komen, vandaar deze review van F.E.A.R. Extraction point?

Extraction point pakt de draad op vlak na het einde van het originele spel. Om het eind van het origineel niet te verpesten voor diegene die het nog niet hebben (uit)gespeeld, zal ik een kort stuk van de intro van Extraction point overslaan. Na een gesprek met je collega?s ga je er nogmaals op uit, om het geheim rond Origin en Paxton Fettel nog eens goed uit te zoeken. Al gauw kom je erachter dat er een complete oorlog is uitgebroken tussen de ?mens? en het paranormale, waarin jij als een soort pion tussendoor manoeuvreert.

In tegenstelling tot het origineel, lijkt het wel alsof Alma je om hulp vraagt voor het te laat is. Waarvoor het dan te laat is wordt niet echt duidelijk, en dat is dan ook gelijk een minpunt aan het spel. Aan het einde van het spel heb je meer vragen dan antwoorden en dat vind ik persoonlijk jammer, maar het verklaart ook direct waarom F.E.A.R. 2 is aangekondigd?

De schrik momenten in F.E.A.R. Extraction point zijn minder vaak aanwezig dan in het origineel, maar zijn naar mijn mening wel heftiger. Zo las ik in een review van een gamemagazine dat Alma uit een liftschacht opduikt, terwijl jij op de ladder naast dat luik aan het klimmen bent. Toen ik op dat betreffende stuk aankwam, en de ladder begon te beklimmen, dook Alma inderdaad op. Ondanks dat ik wist wat er ging gebeuren (de screenshot in het blad herkende ik), schrok ik me toch kapot, en dat is met veel meer situaties niet anders geweest. De meest briljante schriksc?ne is toch wel met een zuster in het ziekenhuis, maar dat mag je zelf ondervinden?

De A.I. in Extraction point is nagenoeg hetzelfde als in het originele spel, en dat is jammer. Ondanks dat er aan de intelligentie van je tegenstanders niets mis is, had ik toch meer verwacht. Helaas is Extraction point niet door hetzelfde team ontwikkeld als F.E.A.R. Er is qua uiterlijk niets op aan te merken, maar in tegenstelling tot het origineel, zijn kamers nu vaak maar door een ingang te betreden. Hierdoor is het kat en muis spel vrijwel niet te spake, terwijl dat juist een geweldig onderdeel van het spel was. Voor de gore liefhebbers onder ons heb ik echter wel goed nieuws, F.E.A.R. was al behoorlijk ranzig op bepaalde momenten, maar Extraction point gaat daar nog een stapje verder mee. Zo kom je regelmatig in ruimtes waar het bloed letterlijk van de muur afdruipt, en de ledematen van vriend en vijand vliegen wederom sierlijk in het rond. Vooral het stuk waarin een van je maten wordt aangevallen door geesten is een waar gore-festein, en dus een lust voor het oog.

Ook krijg je in Extraction point een aantal nieuwe wapens, en er zijn een aantal nieuwe vijanden aanwezig. De meest irritante is toch wel de paranormale variant van de onzichtbare ninja uit F.E.A.R. De ninja?s waren al moeilijk te spotten, maar deze geestachtige verschijnselen maken het je nog moeilijker, aangezien ze constant onzichtbaar zijn, op hun rood gloeiende ogen na. Een voordeel van deze nieuwe belager is dat hij niet alleen jou aanvalt, maar ook de Replica Soldiers, en geloof me als ik zeg dat dat voor grappige sc?nes zorgt.

Op de bovengenoemde punten na, is er in Extraction point niet veel veranderd sinds F.E.A.R. Dat vind ik aan de ene kant jammer, want het had wat meer afwisselender kunnen zijn. Maar aan de andere kant is het spel op deze manier vertrouwd, wat vooral de fans zal aanspreken. F.E.A.R. Extraction point is een goed vervolg op een minstens zo goede voorganger, maar het gebrek aan antwoorden, en het ?kamertje in, kamertje uit? gevoel, kan mij niet volledig amuseren, hopelijk brengt F.E.A.R. 2 daar verandering in?