Freddy Vs. Jason

Freddy Vs. Jason

Wie al een tijd horror.nl bezoekt, zal weten uit deze column dat Freddy Vs. Jason voor mij gestolen kon worden. Ik kon niet zien hoe het idee van twee horrorhelden op een goede manier in ??n film kon worden gestopt. De trailer die een paar maanden geleden uitkwam was echter beter dan ik had voorspeld, en stiekem werdt ik toch meer geinteresseerd in deze film, om hem dan uiteindelijk te aanschouwen.

Freddy Krueger (Robert Englund) is in de hel, en woest op het feit dat de bewoners van Springwood hem zijn vergeten en geen aandacht schenken. Hij vindt echter Jason Voorhees (Ken Kirzinger) ergens in de hel en doet zich voor als zijn dode moeder in zijn dromen, om hem tot leven te wekken en op een killing spree te laten gaan. Langzaamaan weet Freddy zo zijn kracht terug te krijgen en in de dromen van tieners te gaan, maar als Jason teveel doden op zijn geweten krijgt en er achter komt dat hij gebruikt is, wordt het een deathmatch tussen de twee slashers.

Nog voordat de titel verschijnt zien we hoe een jong, mooi meisje haar vriend roept, zich uitkleedt na geen antwoord te krijgen en even gaat zwemmen. Dat blijkt dat dit in een droom van Jason Voorhees afspeelt, gaf mij de hoop dat F Vs. J de kant op zou gaan van meerdere humoristische zelf verwijzingen, gelijkwaardig aan Jason X. Als we wat later Katherine Isabelle gillend en rennend door de regen met alleen een handdoek om aantreffen werdt deze theorie iets meer bevestigd, maar het duurde niet lang tot ik me realiseerde dat de film zich te serieus neemt ondanks meerdere one-liners, en in een neerwaartse spiraal beland.

De film richt zich teveel op de ??ndimensionale tieners van Springwood om wie we niks geven, en waarvan iedereen niet kan acteren. Monica Keena als de maagdelijke heldin? Constant in een staat alsof ze hysterisch gaat worden. Jason Ritter als love-interest? Heeft dezelfde domme glimlach op zijn gezicht. Kelly Rowland als strakke tough girl? Vergeet het maar, en tegen het einde aan doet ze Busta Rhymes uit Halloween: Resurrection na door op tenekrommende wijze Freddy de huid vol te schelden met f-woorden als fuck en faggot. En laten we dan niet de stoner vergeten die veel lijkt op Jason Mewes uit Kevin Smith’s Viewaskew films.

En verder kan ik meerdere dingen op een rijtje zetten: de waardeloze dialogen, de subplot over Keena’s moeder dat krampachtig aanvoelt, Yu’s gebruik van slow-motion montage bij bepaalde droomscenes, de metalmuziek dat af en toe van zich laat horen, het idee dat Jason allergisch is voor water, dat Springwood en Crystal Lake dicht bij elkaar zitten, dat een ontsnapte jongen uit een gesticht zomaar bij zijn ouderlijk huis kan verblijven, enz, enz. Alles bij elkaar geteld levert dat een film waar te lang op de verkeerde dingen worden gericht: mensen willen zien hoe de twee boemannen elkaar in stukken hakken en snijden, en geen domme karakters die een gemene houding tegenover de wereld hebben (kijk maar naar iedereen die constant het woord fuck gebruikt).

Dat uiteindelijke gevecht vindt zowel plaats in de droomwereld van Freddy als in Crystal Lake, en gaat pas in volle vaart tegen het einde aan, maar bij die tijd zullen de meeste mensen al afgehaakt zijn. Dit is een Nightmare on Elmstreet film met Jason erin, geen ub?r-combinatie tussen de twee. En ondanks een overvloed aan bloed en gore (dat meer is dan in elke andere ANOES/F13th film) dat ondergetekende soms kan waarderen, kwam ik teleurgesteld uit de bioscoop,

Maar komt er een rematch? Vast wel, aangezien de film momenteel het goed doet in de VS, en de producenten hebben al het idee om Ash uit de Evil Dead serie toe te voegen. Misschien dat ik later wel warm kan worden over dit aangekondigde triootje, maar voor nu ben ik nog aan het bijkomen van deze mislukking. Wie trouwens benieuwd is naar het einde, wie van de twee uiteindelijk wint, scroll he-le-maal naar beneden.

Wat, dachten jullie echt dat ik het einde zou verklappen?

81 reacties

patrick

Freddy vs Jason is duzz egt wel een zeer geslaagd succes. Wat maakt het nou uit dat er mensen in spelen die niet geweldig kunnen acteren en wat maakt ut uit dat de kleine dingetjes niet helemaal kloppen. het is en blijft gewoon een goeie film

jeroen

‘n 3 slaat totaal nergens op, de film is echt wel cool, hijs weliswaar totaal niet eng maar de amusementswaarde is erg goed, verhaal is goed en de special effects en moorden zijn goed.

Juicecow

Het verhaal is goed? Daar kan ik het niet mee eens zijn. Amusementswaarde, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar ik vind nog altijd dat dergelijke films als ze toch al belachelijk zijn all the way en over the top moeten gaan, zoals Braindead en de Tromafilms. Niet dat die zo goed zijn, maar ik kan het meer waarderen dan dit.

jj

sorry hoor, maar deze film is gewoon wel heel goed. Acteurs zijn slecht, verhaal slaat eigenlijk nergens op, maar de grand finale van bijna 20 minuten op het einde tussen freddy en jason is gewoonweg het moment waarop de fans al bijna 20 jaar hebben zit wachten. Een 3 slaat echt nergens op.

jeroen

mwoah, dat gevecht vond ik wel meevallen. Vond het niet byzonder. Echt zo van: Ik moet nu tegen de muur vallen. Ma was zeker niet slecht. Vond het opwarmen van beide erg goed, en het begin boeide me heel erg.

Creep

Het verhaal is niet goed elk guppie kan dit bedenken, net wat Juicecow zei het is eerder amusument, ik kon de film wel waarderen maar erg goed was ie niet. De uiteindelijke strijd was stiekem toch wel bevredigend.

engeltje

Kvind de film best goed, maar je moet wel ff de voorgaande delen een beetje vergeten. Sowieso is ie al goed omdat kelly wordt afgemaakt (heerlijk stukje, ook dat wijzen van freddy) Groot voordeel vond ik ook dat freddy weer gewoon een handschoen had, ipv het robotachtige geval wat de “echte” freddy in new-nightmare had en dat z’n gezicht weer een masker was ipv een beplakte bivaksmuts (wat in new nightmare heel erg goed te zien was als ie z’n hoofd boog) De film was gewoon lekker amusement met een knipoog naar scooby doo (alleen de hond ontbrak in het busje)

scarymovie

ik vind het wel kicken dat hij er nu eindelijk is, heb hem ook op dvd gekocht, ze hadden het idee tog al vet lang?? bv die freddy klauw in jason goes to hell

psycho

egt geen 10. er was geen spanning en de slechte punten die hierboven worden genoemt zijn allemaal waar. maar voor de echte jason of freddy fan maakt het niet zo heeel erg veel uit. de verschijning van freddy of jason, die doet waar hij het best in is, is al voldoende voor mij.

10. avatar
    krueger

Ik vind zelf dat jason nogal een simpel ventje is , hij hakt alleen maar wat in t rond met zo’n lang zwaard en verder gebeurt er niet zoveel met hem , freddy daarentegen is de creatieveling , hij verzint constant weer iets anders om iemand mee te tergen in zijn/haar dromen , zelf heb ik ook een replica gemaakt van de handschoen , en dat kostte me verdomd veel tijd , als je van plan bent er een te maken raad ik je aan veel tijd vrij te maken.

11. avatar
    sam

jason rulez! ik bene r zeker van dat jason freddy zijn ass zal kicken! freddy is een stommekloot, hij kan alleen maar tegen iemand op wanneer ze slapen, daarvoor moet je echt wel een engerd zijn hoor…NOT

12. avatar
    darkcity

Er zit gewoon geen verhaal in en het is allemaal niet zo vermakelijk, normaal hou ik wel van dit soort films maar ik heb me niet vermaakt en er werd slecht geacteerd, wel lekker gore momenten waarin ze op mekaar inhakken maar voor de rest stelt het niks voor !

13. avatar
    TheExorcist

dit is echt de slechtste fillm waar 2 bekendste moordenaars samen spelen komt haast niks engs in voor ik denk dat ze tog maar weer aleen een film moeten spelen als je kijkt naar de delen van nightmare on elmstreet zit je veel meer in spanning dan in freddy vs jason

14. avatar
    horrordude

Geweldig dese film 😛 (het ejaculeren bij de trailer was overdreven ik weet het!) maarjah , ik heb de film gezien en vond hem echt geweldig, wel jammer dat Jason in elke Friday film een ander hoofd heeft maarja 😉 ze zeggen dat het niet echt een horror film is ,nou dat is waar ja, maar ik vind absoluut dat dese in mijn top 10 lievelings films thuis hoort

15. avatar
    master of horror

ik geef hem een 8+ maar het is wel jamer dat freddy maar 1 iemand vermoord, en freddy is in de film slapper als jason! waarom?? in de echte en iin de droomwereld is jason onoverwinnelijk en freddy is in de echte wereld sterfelijk en dat is jammer. en er zit ook een fout in de film: mer het gevecht bij het crystal lake verliest jason zijn vingers (aan 1 hand) op het laatst komt hij uit het water met een machete en nog iets(in zijn andere hand) maar dat ga in niet vertellehh. als je goed oplet merk het wel!

16. avatar
    BillyBlack

Echt? Ik vind dat Jason absoluut de allercoolste slasher is van het stel, maar de moorden stellen meestal niet zoveel voor. Laatst nog Braindead gezien: iemand stierf omdat iemand anders z’n zombiemoeder haar handen via haar wangen achter haar gezicht kreeg en de vrouw kapot maakte… Dat is pas een moord.

17. avatar
    Dr.Demento

Ga akkoord met deze review.Lijkt me maar erg snel in mekaar gezet.Ook een idee van deze twee kemphanen in een Scream/Dawsons Creek achtig wereld je te zetten sta ik niet achter.En Kelly Rowland en Monica Keena kunnen dus echt waar niet acteren.Al ziet die laatste er nog wel goed uit,haar constante nepemoties zijn bloedirritant