Friday The 13th

Een legende onder de horrorfans vind ik zelf. De film heeft vele sequels gehad, maar de eerste is toch nog steeds 1 van de beste vind ik zelf.

Het verhaal:

Op Friday The 13th worden in Camp Crystal Lake op een dag 2 geile kampleiders afgeslacht, nadien is het kamp gesloten. Een man samen met jonge aankomende kampleiders willen het kamp weer terug opknappen. Van de tieners is er 1 die het kamp zelfs niet eens haalt… Een voor een worden ze op bloederige en brute wijze uitgemoord. De buurtbewoners hadden al gewaarschuwt voor de doodsvloek die op het kamp rust, zullen er mensen zijn die het overleven?

Prachtige film en een beginner van de slashers. De moorden zien er soms wat nep uit, maar dat vergeven we ze, omdat het ook nog maar 1980 was en er toen nog niet genoeg geld en middelen was. Ik vind het niet leuk om tegen de mensen te zeggen wie de killer is, omdat er misschien tussen zijn die hem nog moeten zien wat trouwens een schande is. Goeie spanning en schrikmomenten. Wel jammer dat er bijna alleen maar lelijke mensen in spelen, maar dat vergeef ik ze ook, de muziek is trouwens ook echt geweldig. Het legendarische ki ki ki ma ma ma geluid natuurlijk, maar ook die valse vioolgeluiden vond ik wel cool en klonk ook wel een beetje eng. Ik zeg tegen alle mensen: KIJK NAAR DEZE FILM en als je hem al een keer gekeken hebt, hij is de tweede keer nog steeds goed, neem dat maar van mij aan, maar 1 tip: kijk hem niet als je nog maar 10 bent ofzo, want ik heb er een paar nachten van wakker gelegen en dat zal ik denk ik m’n leven lang blijven herinneren. Daarom geef ik deze film een dikke 10!

P.S. die bijl-scene is echt te masterlijk.