Gemini

Originele titel: S?seiji.

In Schokkend Nieuws #79 staat een recensie van de film Rampo Noir waarin wordt kort even de naam van schrijver Edogawa Rampo genoemd. Deze meneer Rampo (1894-1965) schreef over mentale pijn en po?tische wreedheid en zijn verhalen zijn verschillende malen verfilmd. Na het lezen van dit artikel in SN was mijn interesse gewekt maar al snel weer vergeten. Toen ik echter vandaag Tsukamoto’s Gemini in de speler stopte en de hoes bekeek, viel me een naam meteen op: Edogawa Rampo.

Gemini is een film van de hand van alleskunner Shinya Tsukamoto, die voor deze film het scenario, de regie, de montage en het camerawerk voor zijn rekening nam. Na eerdere meesterwerken als Tetsuo en Tokyo Fist verwachtte ik overdonderd te worden door extreem hyperactieve beelden maar bij Gemini slaat Tsukamoto een hele andere weg in. Het is een rustig drama (waar zelfs een liefdesverhaal in verwerkt zit) dat maar zelden doet denken aan de eerdergenoemde films. Wel een heel erg mooi drama, doordrenkt met psychologische horror.

Yukio is een door- en doorgoede arts die samen met zijn ouders en zijn vrouw Rin woont in een mooi huis. Het geheel is gesitueerd in Japan, jaren ’20. Wanneer de levens van paps en mams tot een einde komen en vreemde gebeurtenissen zich opstapelen verschijnt er een bizarre dubbelganger op het toneel die het leven van Yukio in wil pikken en hem opsluit in een waterput. De sc?nes in de waterput vond ik trouwens van ongekende schoonheid en eigenlijk zet deze schoonheid zich door in de hele film.

Zoals ik al eerder zei is dit een ietwat lichter verteerbare Tsukamoto die desondanks nog steeds uitermate genietbaar is. Ook miste ik hier de grootse opnames van wolkenkrabbers en de straten van Tokyo een beetje. Toch heb ik nog geen slechte film van Tsukamoto gezien en hij begint zich te nestelen bij mijn favoriete regisseurs. Deze film is erg mooi, bizar, sprookjesachtig en bevat excentrieke personages met vreemde kapsels. En door deze redenen is Gemini een aanrader.

Met veel dank aan De Filmfreak!