Halloween

Ik heb de laatste jaren al erg veel lovende reviews gelezen over deze film,en als horrorfan voelde ik me gewoon verplicht om hem te zien.Nu heb ik hem gezien en ik denk:waarom al die heisa?

Ik was verbaasd hoe vreselijk saai deze film is.Niet alleen duurt het eeuwen eer Michael eindelijk eens toeslaat(hij had Annie wel tien keer kunnen vermoorden),zelfs elke handeling is verschrikkelijk traag en lang uitgesponnen.Elke keer iemand naar ergens loopt of een trap opgaat krijgen we dat helemaal te zien.OK,misschien zorgt dat voor spanning maar daar heb ik weinig van gemerkt.Ook zijn er veel te veel stukjes nog voor de Halloween-nacht.Misschien dient dat wel om ons te laten geven om de personages maar voor mij werkt het echt niet,dood moeten ze!

De body count is ook verschrikkelijk laag.Zelfs als je de zus en de hond meerekent komt het op vijf,waardoor Michael toch niet zo’n echt dreigende killer wordt.Hij sluipt bijna de hele nacht rond(met een wit masker op,lijkt me niet zo verstandig),en slechts hier en daar doet hij eens wat,maar niet te veel.Een wurging hier en daar is leuk maar om er twee in ??n film te hebben die al zo’n lage bodycount heeft,dat is gewoon te veel.Voor de moorden had ik het dus ook al niet moeten doen.Bovendien lijkt Michael in de laatste sc?nes echt wel een watje,zoals hij zich laat doen door Laurie.Bij Jason zou het niet waar zijn.

Jamie Lee Curtis is d? scream queen,maar ze is eigenlijk te goed.Bij de tiende keer dat ze “help” staat te roepen schreeuw je naar het scherm dat ze haar rotkop moet houden.De beste acteur is zonder twijfel Donald Pleasence,een Britse theateracteur die om ??n of andere reden enorm veel houdt van in B-films te spelen.Hij is echt heel sterk.De kinderen zijn dan weer erg vervelend,twee Durex-commercials.

Ik ben waarschijnlijk alleen hierin maar ik vind het dus geen leuke film.OK,misschien is dit meer stijlvol of zoiets maar ik kijk tien keer liever naar bv. “Friday the 13th”,waar er tenminste deftig gemoord wordt of zelfs naar “Halloween II”.Deze film is een inspiratie geweest,dat moet ik wel zeggen,en daarom geef ik hem toch nog een 7.