Hammer Of The Gods
Waardering gebruiker: (1 Stem)

Het verhaal van Hammer Of The Gods is vrij eenvoudig: Een stervende Viking koning stuurt in het jaar 871 zijn middelste zoon Steinar achter zijn oudere en verbannen broer Hakan aan om hem terug te brengen naar zijn vader.. Onderweg moet Steinar het opnemen tegen diverse vijanden van Sasksische afkomst.

Het landschap is mooi en het acteerwerk is van redelijke kwaliteit. Daarnaast zijn er enkele bloederige en brutale gevechten…Helaas brengen de bekende stylistische slow motion beelden het tempo met enige regelmaat uit de film en ook het werk van de editor kon beter. En waar in een film als dit normaal bombastische klassieke muziek wordt gebruikt of scheurende gitaren, gebruikt men hier dubstep… Jammer genoeg hebben de hoogtepunten van de film, het armworstelen en de drugs trip, eigenlijk weinig met het hoofdverhaal te maken. Door nog meer dit soort ietwat gekke ideeën te gebruiken had er een heerlijke over-the-top film kunnen ontstaan, maar dit wordt verder achterwege gelaten.

Regisseur Farren Blackburn heeft misschien wel alle ingredienten ter beschikking voor een topfilm, maar hij weet niet hoeveel en op welke manier hij ze moet gebruiken. Misschien dat we de schuld gedeeltelijk neer moeten leggen bij schrijver Matthew Read die ons niet alleen slechte dialogen voorschotelt maar ook enkele gaten in het plot laat vallen.

Hammer… doet een dappere poging om ter veranderen van een 13-in-dozijn slagveld epos in iets meer, maar dat iets komt gewoon niet boven drijven. Er wordt nog wel geprobeert om de zoektocht naar de verloren broer een coming-of-age draaien te geven met thema’s als dood, familie en loyaliteit, maar daarvoor blijft het allemaal te oppervlakkig. Ook bouwt Hammer… op naar episch bedoelde confrontatie, maar wat een grootse strijd had moeten worden lijkt meer op een onbevangen martial arts Viking cage fight.

Ik probeer nog steeds te beslissen of Hammer of the Gods een ambitieuze film is die het doel helaas mist, of een film die het gewoon niet heeft…