Happy Birthday To Me

Virginia (Melissa Sue Anderson) is herstellende van een traumatische gebeurtenis waarbij haar moeder om het leven kwam. Ze hoort bij een hechte groep vrienden en alles lijkt goed te gaan. Maar er beginnen steeds meer vrienden te verdwijnen en Virginia begint zich langzaam weer te herinneren wat er al die jaren geleden is gebeurd. Dan komt er nog eens bij dat ze soms lijdt aan geheugenverlies. Zou zij al haar vrienden hebben vermoord? Of is er toch iets anders aan de hand?

Happy Birthday To Me is ??n van de vergeten slashers van de jaren ’80. Door andere grote successen van dat jaar viel deze een beetje in de schaduw. De film lijkt ge?nspireerd door de giallo. Zo hebben we een moordenaar met zwarte handschoenen die wat rond maait met een scheermes en andere scherpe voorwerpen. Dit heeft dan ook nogal bloederige gevolgen. De moorden zijn allemaal niet bepaald origineel, maar wel gewoon vermakelijk om naar te kijken.

Het verhaal is wel goed, maar niet bepaald origineel. Er worden in de film allemaal puzzelstukjes gevormd die op het einde allemaal perfect in elkaar vallen. Deze formule is volgens mij al behoorlijk vaak gebruikt, maar deze uitwerking was niet slecht. Wat deze slasher tot een vermakelijke slasher maakt zijn de acteerprestaties van de hoofdrolpersonages. Melissa Sue Anderson zet de rol van de verstrooide Virginia erg goed neer en Glenn Ford (Jonathan Kent uit Superman ’78) zet zijn rol als de bezorgde psychiater ook erg leuk neer.

Tussen de groep vrienden zitten ook weer een paar irritante personages, maar bij slasherfilms is dit meestal zo. Het minpunt aan deze films is alleen het gebrek aan spanning. De beginscene was erg veelbelovend, maar daarna heb ik weinig spanning meer gevoeld. Voor iedere moord is er wel altijd spannende muziek te horen, waarmee ze dus proberen de spanning op te bouwen. Dit komt jammer genoeg niet helemaal over.

Wat ik ook vooral opmerkelijk vond was dat deze slasher bijna 2 uur duurt. In mijn ogen lijkt dit best lang voor een slasher. Toch voelt hij niet langdradig aan. De film weet je bezig te houden, waardoor je hem toch wel wilt afzien. Vermakelijke slasher, verplichte kost voor de liefhebber, maar de overige horrorliefhebbers kunnen deze gerust laten liggen.