Hellraiser 6: Hellseeker

Hellraiser 6: Hellseeker

Trevor en zijn vrouw Kirsty (jazeker, die Kirsty) raken na een ongeluk met hun auto te water. Trevor ziet hierbij Kirsty voor zijn verdrinken, terwijl hij het wel overleefd. Hij wordt wakker in een ziekenhuis waar hij lijdt aan (gedeeltelijk) geheugenverlies. Ook wordt hij geplaagd door nachtmerrieachtige vissioenen en als de politie hem dan ook verdenkt van moord op zijn vrouw wordt het leven allemaal een stuk makkelijker. Veel meer van het plot kan ik helaas niet vertellen, want dan verklap ik te veel van het vrij sterke verhaal en het ijzersterke einde.

Deze film borduurt verder op de weg die bij deel 5 is ingeslagen: Vage en duistere verhalen, die niet veel te maken hebben met de voorgaande films (wel met de Hellraisercomics, maar dat is weer een ander verhaal) Hellseeker is ook een verbetering ten opzichte van Inferno, de acteer prestaties zijn beter en het verhaal is beter verteld. Ook de sfeer is goed in de film, lekker duister, veel hallucinaties die misschien geen hallucinaties zijn of toch weer wel. Alleen jammer dat het vaak aan spanning ontbreekt. Ook jammer dat de Cenobites zo weinig voor komen in de film: het duurt ongeveer een uur voor de eerst Hellraiser elementen worden geintroduceerd. En voor een hellraiserfilm is dat natuurlijk rijkelijk laat. Maar het heeft wel een voordeel, je ziet dan tenminste niet hoe verschrikkelijk rubber de 2 vrienden van Pinhead zijn. Pinhead zelf is na Inferno, toch weer iets cooler geworden, maar is nog geen schaduw van wat hij ooit is geweest….

Hellseeker bevat leuke verwijzingen naar zijn voorgangers en knipogen naar andere films. En een heel korte cameo van the Shatterer, geloof ik, voordat ik goed kon kijken was hij al weg.

Al met al een leuke film, alleen jammer van die verdwaalde Cenobites.