Horror Of Dracula

Het bekende boek van Bram Stoker uit 1897 is waarschijnlijk het meest gelezen en verfilmde horrorverhaal allertijden. De ultieme vampier Dracula is in zijn ruim 100-jarig bestaan een geheel eigen leven gaan leiden en nog steeds worden er nieuwe boeken en films gebaseerd op Stoker’s klassieker. Er is al vaak over gespeculeerd of het verhaal op ware feiten is gebaseerd. Heeft Dracula ooit echt bestaan? Of was het toch een verzinsel van een fantastisch schrijver? De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, de schrijver heeft waarschijnlijk inspiratie opgedaan in oude legenden en heeft er verder vrolijk op los verzonnen. In een aflevering van “True Horror with Anthony Head” (een prachtige serie op Discovery Channel) gaat Anthony (Giles uit de Buffy serie) dieper in op de legenden en mythen van vampiers. Vaak wordt gesuggereerd dat Stoker zijn verhaal baseerde op het levensverhaal van de wrede Roemeense prins Vlad, dit idee is verfilm als “Dark Prince: The True Story of Dracula” (2000).

“Horror of Dracula” uit 1958 is zeker niet de eerste verfilming van het beroemde boek. In 1922 al maakte F.W. Murnau in Duitsland de film “Nosferatu” met een vreselijk enge Max Schreck in de rol van de graaf. Velen volgden, sommige trouw aan het boek, maar er werd ook vrolijk verder gefantaseerd. In de jaren 30 van de vorige eeuw werd Bella Lugosi wereldberoemd met zijn verpersoonlijking van de eeuwenoude vampier. In de jaren 50, 60 en 70 was het de beurt aan Christopher Lee. Na Terence Fisher’s succes met “The Curse of Frankenstein” (ook met Lee) in 1957 besloot Hammer Films ook Bram Stoker’s verhaal opnieuw te verfilmen als “Horror of Dracula”.

En deze film is tot de dag van vandaag mijn favoriete Dracula verfilming. Niet omdat de film erg trouw is aan het boek, integendeel, maar omdat Christopher Lee zo’n fantastische rol neerzet als bloedzuiger en ook Peter Cushing zal altijd door iedereen herinnerd worden als de ultieme vampierjager. Tamelijk geromantiseerd, Dracula is een knappe graaf en vrouwen versierder, en ook behoorlijk sensueel voor die tijd. Een prachtige film in Technicolor met onvergetelijke suggestieve beelden van Christopher Lee die zijn cape voor de camera draait als hij weer een volslanke schoonheid in de nek bijt. Door het succes van de film en de enorme populariteit van low-budget horror en SciFi kon Hammer Studios het zich veroorloven om vele sequels te maken, steeds met Lee in de rol van Dracula, maar helaas kon geen enkel vervolg zich meten met het “orgineel” uit 1958. Christopher Lee zal echter tot in lengte der dagen geassocieerd worden met zijn vertolking van de meester aller vampiers: DRACULA!

Sequels:
-The Brides Of Dracula (1960)
-Dracula, Prince Of Darkness (1966)