Hostel

Hostel is de tweede film van regisseur Eli Roth, die ons in 2002 al Cabin Fever gaf. Hostel gaat over drie jongemannen die door Europa heen trekken op zoek naar wiet, vrouwen en.. tja.. vooral vrouwen. Natuurlijk zijn de mannen in hun goede doen als ze gearriveerd zijn in de hoofdstad van ons kikkerlandje (waar schijnbaar trouwens niemand Nederlands spreekt). Als ze echter op een nacht hun hotel niet meer in kunnen, worden ze door de ietwat vreemde figuur Alex(ei) uitgenodigd. Overigens liggen bij Alexei twee mensen totaal van de wereld elkaars behoeften te bevredigen, tot grote vreugde van een van de jongeheren. Alexei wijst hen er op dat als ze mooie en gewillige vrouwen zoeken, ze echt naar Bratislava moeten gaan, want daar schijnt het ervan te wemelen. De jongens stappen natuurlijk meteen op de trein en eenmaal daar aangekomen worden ze ook meteen uitgenodigd om met twee appetijtelijke vrouwen naar de sauna te gaan. Het blijkt dus waar te zijn! Als de heren diezelfde avond dan ook meteen seks krijgen, kunnen ze hun geluk natuurlijk niet op. De volgende ochtend echter blijkt een van de heren mysterieus verdwenen te zijn. Na lang zoeken besluiten de overgebleven twee maar verder te reizen zonder hem. Dit zou natuurlijk ook lukken, mits ze die vreemde pillen niet hadden geslikt die ze van de dames hadden gekregen. Hun moeder heeft ze blijkbaar nooit gezegd niks aan te nemen van vreemden (ook al heb je er seks mee gehad).

De film begint als een derderangs YEAH! NEUKEN! film en eindigt als een behoorlijke gore horrorfilm. Van het eerste gedeelte ben ik allerminst gecharmeerd aangezien dit hersenloze voer totaal geen inhoud heeft, afgezien van een aantal bijzonder mooie borsten. Het tweede deel echter (en met name de mooie effecten) maken hier wel wat voor goed maar naar mijn mening niet genoeg. Het tweede deel mist namelijk een belangrijk ding en dat is spanning. Nergens wordt het echt spannend en ik moet zeggen dat ik dat toch behoorlijk knap vindt. Toch vind ik het verhaal ergens wel de moeite waard, aangezien ik het toch een interessant gegeven vindt en het enigszins kritiek levert op de maatschappij, en dat is voor mij vaak bij voorbaat al interessant.

Het feit blijft dat ik Hostel een hele onevenwichtige film vindt, en dat het geheel gewoon niet overtuigd. Deze film zou als een mokerslag aan moeten komen maar dat deed hij simpelweg niet. Vooral na zo?n suikerzoet begin zou de bloederige gore als een bom in moeten slaan, maar doordat het geheel voor mij zonder spanning was is dit grotendeels niet gelukt. Verder heb ik alle lof voor Roth dat hij dit soort films toch onder de aandacht krijgt maar helaas is het niet mijn kopje thee. Ik vond Cabin Fever leuker. Dat was tenminste nog een geslaagde homage, terwijl Hostel wat mij betreft net iets te graag ”cool” gevonden wil worden.