House of 9

Negen mensen worden in korte tijd ontvoerd en opgesloten in een huis, helemaal van de wereld afgesloten en continue in de gaten gehouden door ontelbare camera’s (ja, Big Brother is nog steeds populair). Via de intercom krijgen zij te horen dat zij zijn opgesloten voor het vermaak van de spreker en dat slechts 1 van hen het huis levend mag verlaten. De zogenaamde winnaar zal bij vertrek 5 millioen dollar krijgen. Het is klaarblijkelijk de bedoeling dat de “gasten” elkaar om zeep helpen. Dit gegeven doet denken aan een mengeling van “Cube”, “Saw” en “Battle Royale”, maar helaas lang niet zo goed als deze drie moderne klassiekers.

De negen mensen in het huis zijn een Amerikaanse priester (Dennis Hopper), een zwarte wannabe rapper, een gefrustreerde politieagent, een schizofrene componist en zijn frigide vrouw, een aan alcohol verslaafde tennisster, een ex-gevangene met een “tracking device” om haar enkel, een vegetarische danseres en een bekende modeontwerper. Het “spel” kan beginnen. In eerste instantie proberen ze nog gezamelijk te ontsnappen, maar door de uiteenlopende karakters ontstaan er al gauw psychologische spanningen. Doordat in het het huis volop wijn en sterke drank aanwezig is, welke rijkelijk wordt genuttigd, lopen de spanningen nog hoger op.

Overdadig geweld en bloederige scenes maken deze film interessant voor de horror/slasher liefhebber, maar feitelijk is het meer een thriller dan een horrormovie. Voor de kijker blijven enkele vragen onbeantwoord, dat is misschien frustrerend, maar het is wel de trend bij dit soort films, mogelijk komt er (net als bij Cube) een vervolg dat dan wel of niet voor meer opheldering zorgt. Door de scherpe dialogen en goede karakterrollen een heel leuke film om naar te kijken, een klassieker zal het echter nooit worden. Het verassende einde is erg leuk bedacht.

Ondanks zijn enorme oevre ben ik nooit een fan geweest van Dennis Hopper. Zijn carriere begint al in 1954 met “Johnny Guitar”, gevolgd in 1955 door “Rebel without a Cause” (met James Dean). In 1969 speelt hij in de roadmovie “Easy Rider”, een film die hij ook zelf regiseerde en waarvan ik, ondanks alle goede kritieken, helemaal niet onder indruk was. Ik vind eigenlijk dat Hopper altijd hetzelfde soort figuur speelt. Als hij goed is gecast dan kan hij best een aardige rol neerzetten. In “House of 9”, een Engels/Amerikaanse co-productie, brengt hij het er redelijk goed vanaf.