Human Centipede II (Full Sequence), The

Martin (Laurence R. Harvey) is een geestelijk labiele man. Daar hebben het jarenlange misbruiken door zijn vader en het verwaarlozen door zijn moeder niet veel aan meegeholpen. Het enige plezier dat de man nog heeft is zijn obsessie voor de film “The Human Centipede (First Sequence)”. Al snel komen we er als kijker achter dat Martin de ambitie heeft om een centipede van maar liefst 12 mensen te maken en dat hij alles zal doen om dit doel te bereiken…

Nadat de Nederlandse regisseur Tom Six in Nederland geen succes werfde met films als Gay (2004) en I Love Dries (2008) besloot de regisseur in 2009 zich te richten op het Amerikaanse publiek met de film The Human Centipede (First Sequence). De film gooide in de V.S. en in de rest van de wereld hoge ogen op, een sequel was dan ook onvermijdelijk. Vanaf heden, twee jaar nadat het origineel uitgebracht was, kunnen de liefhebbers genieten van de sequel “The Human Centipede II (Full Sequence).

Wat als eerste opvalt tijdens het kijken van de film is dat nieuwkomer Laurence R. Harvey een ijzersterke rol neerzet als Martin. Het moet best lastig zijn om iemand neer te zetten die geestelijk zo ‘in de war’ is, maar Harvey lijkt dit met het grootste gemak te kunnen doen. Dit is maar goed ook, want verder is het acteerwerk nou niet bepaald Oscar waardig te noemen.
Vooral de vrouw die de ‘moeder’ van Martin speelde wist me behoorlijk te irriteren. Het leek hier en daar zelfs wel alsof ze er gewoon geen zin in had.
De foute psychiater en de ‘cameo’ van Ashlynn Yennie waren wel weer leuk, al was het acteerwerk van beiden ook niet geweldig.

Tom Six had een goede keuze gemaakt toen hij besloot deze prent in zwart-wit op te nemen. De gehele film krijgt er een harder, rauwer en vooral viezer sfeertje door. In al deze opzichten weet de film zijn voorganger te overstijgen. Het feit dat het hoofdpersonage soms niet helemaal goed weet waar hij mee bezig is, zorgt voor behoorlijk wat hard beeldmateriaal dat zeker niet geschikt zal zijn iedere horrorliefhebber.

De gore is ook verrassend goed te noemen. Niet alles word even goed in beeld gebracht, waardoor het realisme erin blijft. Helaas was er wel één nogal ‘nep’ effect, maar dat vergeten we als we naar de film in zijn geheel kijken.
Naar mijn mening is Tom Six, met uitzondering van de cast, die ik in het origineel beter vond, met deze sequel zijn voorganger voorbij gegaan. Liefhebbers van het origineel zullen zeker ook van deze prent kunnen ‘genieten’.