Ichi the Killer

Op het Internationale Film Festival van Rotterdam in 2000 maakten de genrefans kennis met Takashi Miike, wiens Audition menig publiek liet gruwelen tijdens de laatste 15 minuten. Audition was anders dan Miike’s meeste films, doordat het sociaal commentaar bevatte op Japan en niet in vergelijking met zijn andere films als Fudoh en Dead or Alive een ziekelijke uitspatting was. Maar met Ichi the Killer, gebaseerd op een Japanse Mangastrip, is het meteen al duidelijk wat voor film het is als de titel uit een plas sperma te voorschijn komt.

Als een gangsterbaas verdwijnt, wordt zijn rechterhand Kakahari ingehuurd om hem op te sporen. Kakahari is een sadistische masochist van de grootste orde; hij houdt van pijn en deinst er niet van terug om (onschuldige) mensen gruwelijk te folteren. Zijn zoektocht leidt hem naar Ichi, een aan videospellen verslaafde jongen. Telkens als Ichi geconfronteerd wordt met zijn pijnlijke verleden en hij begint te huilen, veranderd hij in een soort superheld (compleet in een pak met scheermessen in zijn laarzen) en slaat hij aan het moorden.

Aan het feit dat alle zes Kijkwijzer logo’s aanwezig zijn achter op de uncut DVD, is het al duidelijk wat je staat te wachten; Een man die aan vleeshaken wordt opgehangen met kokende olie over zich heen, breinaalden door het hoofd, een paar verkrachtingen, afgesneden tepels, afgehakte ledenmaten, enz. Alles is echter zo over the top dat het niet serieus is te nemen. Lachen is dan ook de beste oplossing voor diegene die er niet tegen kan, en Miike is dan ook wel een erg geschift persoon. Helaas ben ik geen haar beter dan hij, aangezien ik alles oh zo grappig vond en ik een hilarische twee uur beleefde.