Ils

Al lang wilde ik deze Franse horror zien maar kon hem werkelijk nergens vinden. Todat ik er achter kwam dat de film inmiddels op de Nerlandse markt is uitgebracht onder de naam ?Them?. Direct gekeken dus en ik zeg het maar: er zitten SPOILERS in deze review dus kijk eventueel eerst de film voordat je gaat lezen.

Lucas en Clementine leiden een rustig leventje in een groot landhuis in de bossen van Roemeni?. Althans totdat Clementine op een nacht wakker wordt. Ze heeft gestommel gehoord en spoort Lucas aan om een kijkje te nemen. In eerste instantie zien ze niks, maar al snel blijkt dat er wel degelijk iemand is. Dit alles zien we na een eigelijk wat overbodige, maar wel spannende proloog. Door die proloog krijg je in eerste instantie nog het idee in een soort Texas Chainsaw Massacre terecht te komen (of noem maar een tienerhorror) maar niets is minder waar. Na de proloog en de bekende kennismakingen met de hoofdpersonages (in dit geval dus maar twee) gaat de film als een rollercoaster de versnelling in en die komt pas weer tot rust wanneer de aftiteling begint.

Belaagd door (tja door wat?) banen Lucas en Clementine zich een weg door hun bouwvallige en enorme landhuis op zoek naar een plek waar ze niet gevonden zullen worden en veilig zijn. Dit resulteerd in een aantal zeer sterke huiveringwekkende scenes met als hoogte punt de zolderscene waar Clementine zich schuil wil houden tussen de opgehangen was en andere plastic zeilen en uiteindelijk oog in oog komt te staan met haar belager. Geen originele scene en zelf een traditionele horror scene te noemen. Dat stelt wel teleur maar het maakt de film hoe dan ook niet minder spannend.

En dan nog dit. Hoe het in vredenaam mogelijk is om midden in de wildernis van een groot bos in een heel groot rioleringstelsel terecht te komen is een raadsel en zelfs ronduit ongeloofwaardig. Ooit een riool tegengekomen op de Veluwe?

Hoe dan ook heb ik toch erg genoten van deze film en ik vond hem ook echt nagelbijtend spannend. Dit komt zeker door de realistische manier van acteren en ook omdat de personages gewoon erg geloofwaardig neergezet zijn. Geen barbie tieners maar een realistisch volwassen stel. Ook de regie is goed en de technische afwerking helemaal oke. En de laatste minuut is lekker deprimerend.

Na afloop van de film denk ik dat de proloog alleen maar is toegevoegd om de film langer te maken. Met slechts 77 minuten is Ils gewoon erg kort. Maar eerlijk gezegd is dat ook een pluspunt. Geen overbodige scenes maar recht toe recht aan suspence! Knap gemaakt.