Inferno

Zelfs als Dario Argento’s werk je niet echt aanspreekt, dan nog is deze film zeer de moeite waard om te bekijken. Alleen al het camerawerk en de belichting zijn een lust voor het oog. Argento is in al zijn films nogal expliciet met kleuren (Suspiria), maar in Inferno overstijgt hij zichzelf. Schitterende opnames in rood, blauw, groen en geel die de film een heel aparte dimensie geven, zonder af je te leiden van het verhaal. De gruwelijkheden zijn ook, zoals gebruikelijk in Argento’s films, met veel verve gefilmd. Zoals bijvoorbeeld een schuifvenster dat als guillotine gebruikt wordt, waardoor het hoofd er niet in een klap afvalt, nee, Argento haalt 2 keer aan, met de nodige bloedspatten. “My most sincere film”, zegt Dario zelf over Inferno. De meisjes in de film zijn ook weer zeer goed ge-cast. Elk een alledaagse schoonheid, geen “fotomodellen”, maar meisjes zoals je die die je op straat kunt tegenkomen en waar je dan nog eens naar omkijkt. De muziek is van Keith Emerson (Emerson, Lake and Palmer).

Het verhaal: Twee jonge vrouwen, Sara (Eleonora Giorgi) and Rose (Irene Miracle), vinden een alchemie boek getiteld “The Three Mothers”, geschreven door een architect genaamd Varelli. Varelli schrijft dat hij drie rustplaatsen heeft gebouwd voor de “drie moeders”, een kwaadaardig trio wiens identiteit het grote mysterie is gedurende de film. Mark (Leigh McCloskey), de broer van Rose en tevens het vriendje van Sara, is muziekstudent in Rome. Hij vliegt naar New York als hij verneemt dat Sara is vermoord en Rose vermist wordt. Hij zet de zoektocht van Rose naar de drie moeders voort met behulp van buurmeisje Elise (Daria Nicolodi).

Na een serie moorden ontdekt Mark enkele geheime doorgangen in een van de gebouwen welke hem leiden naar de invalide Professor Arnold, die zegt dat hij in werkelijkheid de architect Varelli is…