It's Alive (2008)

Bij het beoordelen van een remake vind ik het altijd erg moeilijk om de film los te zien van het originele werk. De remake van It’s Alive (1974) vormt daarop echter een uitzondering, aangezien ik Larry Cohen’s cultklassieker nog nooit heb gezien. De herkansing door Josef Rusnak heb ik echter onlangs wel gezien en deze heeft mij erg nieuwsgierig gemaakt naar het originele werk. Niet vanwege de kwaliteit van de film, maar vanwege de vele CGI-stukken die mij heftig deden verlangen naar het oude, degelijke kostuumwerk.

Het verhaal is vrij simpel. Lenore (Bijou Phillips) en Frank (James Murray) zijn al een tijd lang bij elkaar. Nu Lenore echter zes maanden zwanger is, wordt het tijd voor de volgende stap. Ze besluit bij Frank en zijn kleine broer Chris in te trekken en de setting voor It’s Alive is klaar. Wanneer Lenore instort onder de douche, blijkt dat haar baby de afgelopen weken een ongelofelijke groei heeft doorgemaakt. Het kind is al bijna volgroeid en moet direct ter wereld worden gebracht via een keizersnede. Als er vervolgens bij de geboorte een bloedbad plaats vindt, gokt de politie op een seriemoordenaar, maar de kijker weet al beter. Dit kind is verdoemd, dit kind is onmenselijk en het is godsgruwelijk sterk voor een kind van zes maanden. Dat er nog vele moorden zullen volgen, hoef ik niet meer uit te leggen.

Goed, wat vond ik er nu van? Nou, ik kan met zekerheid zeggen dat ik dit een van de slechtere remakes vind. De film mist zo ongeveer alle kwaliteiten die een goede film zou moeten hebben. Wat overblijft is een redelijk boeiend verhaal dat op een ontzettend ongeïnspireerde wijze is uitgevoerd. Ik heb me nog het meest geërgerd aan de bijzonder lelijke CGI-baby die we zo af en toe te zien krijgen. Op de tweede plek komt de belachelijke ontknoping, die zo ongeveer elke liefhebber al van mijlenver aan zal zien komen. Op de derde plek komt het absolute gemis aan spanning. Het achterste van mijn stoel werd steeds warmer, terwijl het puntje van mijn stoel ijzig koud bleef. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik geloof dat ik genoeg woorden vuil heb gemaakt.

Voor de die-hard fans die deze film toch een kans willen gunnen: hij is onlangs op DVD uitgebracht bij A-Film in Nederland.