Jason Goes to Hell: The Final Friday

1993 was een walgelijk jaar voor horror, met maar weinig producties die uitgebracht werden. Jason Goes to Hell: The Final Friday (ook bekend als de acronym JGTH) was de hoogste verdiener van alle horrorfilms in de V.S. van dat jaar, ondanks dat de film minder dan 20 miljoen dollar opbracht. 10 jaar later gaat het er gelukkig beter aan toe met ons favoriete genre, maar terugkijkend op dit negende deel uit de Friday the 13th serie is het wonderbaarlijk dat JGTH nog zoveel wist op te brengen.
Nog voor de openingstitels op het scherm zijn, wordt Jason Voorhees (Kane Hodder) in de val gelokt door een groep FBI agenten en op brute wijze om het leven gebracht. “Heeft die man eindelijk rust” denkt de kijker. Maar nee, nadat een lijkschouwer een hap neemt uit het hart van Jason, raakt hij bezeten door zijn ziel en slaat hij aan het moorden, springend van het ene lichaam naar het andere op zoek naar zijn laatste overgebleven familielid, die de enige is die hem kan doden.

Waar de vorige Friday the 13th vervolgen beschuldigd waren van gebrek aan originaliteit, probeert JGTH het op een andere boeg te gooien, maar blijkt uiteindelijk een resultaat te zijn van jatwerk. Het ‘springen van het ene lichaam naar de andere’ is schaamteloos gestolen uit The Hidden, en al beweren de schrijvers dat ze die film nooit gezien hadden, weten de meeste sci-fi/horrorfans wel beter. Hierdoor krijgen we Jason alleen maar in het begin en het einde te zien, en de film lijdt door het gebrek aan hem. Het wijzigen van Jason’s familiegeschiedenis – hij blijkt een zus te hebben – lijkt een wanhoopsdaad van de schrijvers om maar op een nieuw idee te komen (vele andere waardeloze horrorfilms hebben ook de familiegeschiedenis van een personage gewijzigd – zie Freddy’s Dead: The Final Nightmare, Halloween H20: Twenty Years Later en Scream 3).
Meerdere slow-motion scenes zijn misplaatst en het enige wat de die-hard fans blij zullen maken is de overvloed van geweld.
Dat JGTH niet de laatste vrijdag is weten we ondertussen al aangezien deel tien een feit is en dat later dit jaar Freddy Vs. Jason zal verschijnen. Wie zich afvraagt hoe het idee voor die laatste film ooit tot stand is gekomen, zal zijn antwoord vinden in het banale einde van JGTH.