Jason X

‘Terwijl zijn alom bekende hockeymasker net vakkundig is verwijdert om weer terug te worden gezet op het gezicht van diens rechtmatige eigenaar, ontwaakt Jason uit zijn narcose, terwijl het gekreun van een vrijend stel in een van de andere vertrekken de operatie kamer vult. Geruisloos staat het gevaarte van 250 pounds op en besluipt zijn nietsvermoedende slachtoffer die haar werk voortzet. Voordat ze kan beseffen waar haar gemaskerde patient gebleven is, wanneer ze een blik werpt naar de lege operatietafel, wordt zij hardhandig door een tweetal handen, die al veel mensen het leven heeft gekost, in een dampende bak met ijskoude stikstof geduwd! Slechts enkele seconden zijn genoeg om haar gezicht in een klap te bevriezen. De ruwe handen trekken haar bevroren gezicht uit de bak met liquid nitrogen en pakken haar vast bij haar blonde haar, dat naar achteren wordt getrokken. Met een forse duw valt haar gezicht vervolgens met een harde klap om het er naast liggende aanrecht, waarna het eens zo mooi gezicht van Adrienne kapot slaat en veranderd in duizenden, bloedrode ijs kristallen, als ijsblokjes in een mixer…’

Bovenstaande tekst is simpelweg een beschrijving van een van Jason’s praktijken en de betere momenten in alweer het tiende deel uit de ‘ Friday the 13th’ reeks. Ja, Jason X is reeds het tiende deel uit de befaamde saga. Mijn geliefde Jason is terug en niet alleen ik maar zonder twijfel meerdere personen zullen aangenaam verrast zijn om Jason weer warm te onthalen en in actie te zien in een fris jasje. Door zijn alom bekende hockey masker, zijn fameuze bodycount en geschiedennis evenals het feit dat Jason een decennium lang schitterde van aanwezigheid heeft Jason reeds een gewaardeerd icoon gemaakt! Culturen en iconen zijn echter makkelijk om zeep te helpen en ook Jason en de reeks maakt dit proces mee want onze held heeft de tand des tijds niet kunnen doorstaan!

Dat komt niet zo zeer door Jason’s looks of charmes want die zijn nog steeds even charmant! Na tien jaar is men echter verleerd hoe een goede slasher in elkaar steekt. Dat kan men gelukkig niet van good ‘old Jason zeggen want hij weet nog precies hoe hij zijn vak moet voort zetten en de kijker kan entertainen, dankzij wederom een sublieme vertolking van Kane Hodder. Na een mooie intro waar we een kijkje nemen in Jason’s hersenpan ziet men hoe Jason zch weet te bevrijden uit gevangenschap en enkele marines naar de eeuwige jachtvelden waarna hij door Lisa Ryder in een vries cel wordt opgesloten. Een kleine 455 jaar later is de aarde blijkbaar veranderd in een onbewoonbare planeet en heeft de menshied zich gevestigd in de ruimte. Doormiddel van de nieuwste technieken weet men een tweetal personen, gevonden in het Crystal Lake Research Center, te reanimeren, iets dat aan de orde van de dag is! Met deze techniek is Jason weer binnen no-time op de been en gaat weer op jacht onder de puberale studentjes aan boord van de het schip The Grendel om zijn reputatie hoog te houden! Houston, we’ve got a problem!

Op het eerste zicht lijkt Jason zich best thuis te voelen in zijn futuristische speeltuin met als gevolg een enkele onthoofde tieners, gebroken ruggen en nekken evenals gebroken voorhoofden! Door Jason in een futuristische ruimte te plaatsen ontstaat er een heel nieuw scala aan wapens en technieken om zijn slachtoffers op originele wijze om het leven te brengen. Ook ik moet toe geven dat enkele kills mij zeker konden bekoren en bij het weerzien van de klassieke slaapzak scene smelt mijn hart meteen. Zo kent de film nog enkele verwijzingen naar de eerdere delen die die-hard fans zoals ik zeker kunnen waarderen.

Dit is natuurlijk te mooi om waar te zijn want een adertje loert weer onder het gras, en niet zo’n kleine ook. Hoewel de nieuwe omgeving in zekere zin de kijker weet te overtuigen is deze niet goed uit de verf gekomen en voelt het simpelweg niet goed! Al het futuristische gedoe wist mij niet aan te spreken al geeft het wel meer mogelijkheden! Ook de acteerprestaties zijn weer van een dramatisch laag niveau wat men kan vergelijken met die van een deurknop! James Isaac heeft nog geprobeerd om Betsy Palmer, als Pamela Voorhees, een rol te geven maar mevrouw vroeg te veel voor haar kleine optreden! gelukkig want ik zat niet bepaald op een familie reunie te wachten! Daarnaast transformeert Jason tijdens de film in een gereanimeerde futuristische cyber-Jason die nu werkelijk onsterfelijk is. Zijn nieuwe outfit, die sterkt lijkt op Star Wars, kan zich beslist niet meten met zijn oude looks en dat komt de sfeer als vele fans niet ten goede!

Waarom is toch wel de vraag die bij je opduikt wanneer de aftiteling over het scherm rolt want met een beetje verstandige regie kon Jason X zeker slagen. Inplaats van een nostalgische herhaling van de oude delen gooit Isaac het over een totaal andere boeg en dat was nou niet de bedoeling! Het onbevredigende einde blijft aan je knagen met als gevolg enkele tranen en een deprimerende sfeer die van je afstraalt ( al heb ik daar niet altijd een slechte film voor nodig)!

Jason is dood in mijn ogen! Dood op het wiite doek maar altijd spring levend in mijn hart waar ik nog steeds een warm plekje voor hem heb en koester ik de oude dagen waarin hij nog iemand was met een imago en trots. Nu is hij overgeleverd aan de scream-generatie, verkracht door jongeren die hun avonden vullen met films als Jeepers Creepers en tuig dat profiteert van helden zoals hem! Waar zijn de normen en waarden mensen…waar??