Jeepers Creepers

Onderweg naar hun ouders worden twee tieners op een verlaten landweg bijna van de weg gereden door een maniak in een roestige truck. Later zien ze het mysterieuze wezen iets in een rioolbuis gooien wat lijkt op een lijk. Als ze op onderzoek uitgaan blijkt dat ze te maken met de ”The Creeper” een mysterieus monster wat om de 23 jaar naar de aarde komt om zich te voeden met mensenvlees. De missie van de tieners is kostte wat kost overleven, maar das eenvoudiger gezegd dan gedaan. Het begin van de film is super en mag in horrortermen geniaal genoemd worden, maar naarmate de film vodert wordt het verhaal voorspelbaar. De special effects zijn in deze film van een helaas bedroevend niveau. Dit oordeel wordt versterkt door scene 9 in de film ”The house of pain”. De close-up op de door “The Creeper” verzamelde lijken zorgen voor de slappe lach bij de jongens van ILM en Lucas Arts. Het is beschamend te noemen dat de regisseur een dermate close-up toestaat in de eindproductie van deze film. Maar goed als er geen fouten meer gemaakt zouden worden, dan zou dit schrijven overbodig zijn geweest. En waren veel filmcritici werkloos. Als we ”The Creeper” onder een kritische blik werpen, mag ik toch zeggen dat dit wel netjes gedaan is. Hieraan is duidelijk te zien, dat Salva hier wel de noodzaak in zag om dit goed te verzorgen. Verder bevat de film een hoog entertainment gehalte en scoort hij bij mij zeer zeker een voldoende. Het grote geheel klopt wel, maar naar mijn idee is Salva geen man van de fijne details, zoals Spielberg of Lucas dat zijn. Ik vond zelf “the cat lady” en de donkere voorspellende dame, twee sterke elementen in de film. Bij ”the cat lady” onstaat er weer even wat hilariteit, wat zorgt voor wat rust in de film. Bij de donkere voorspellende dame gaat mijn matrix lampje direct branden, maar goed het zorgt niet voor vertroebeling van de rode draad in de film. De film eindigt met een open einde, dat ik zelf goed gekozen vind. Dit geeft de schrijvers van deel 2 genoeg ruimte om door te borduren op het afgeleverde product. Nu ik deze review schrijf is het tweede deel al in middels uit de bios en bijna op dvd verkrijgbaar. Mijn eindoordeel voor deze is, heb je een keer op een koude winteravond niets te doen met deze film kom je de avond wel door.