Land Of The Dead

Ik heb bovenstaande film gezien en kan vol overtuiging vertellen dat het een waardige opvolger is in de ‘dead’ reeks. George A. Romero is terug en laat nog steeds de concurrentie met vlag en wimpel achter zich!

Het trieste is dat er zo weinig publiciteit rond deze film gebouwd is en dat hij meteen in de kleinste zaaltjes gedropt werd. Veel mensen weten niet eens dat hij al uit is en mensen die gisteren daar waren, gingen voornamelijk omdat de poster er ‘cool’ uitzag. Deze film verdiend een publiek en is een horrorfilm zoals horror MOET zijn. Ik ben het ziek om eindeloze copi?en van de Japanse Ring varianten te moeten zien paseren om dan bijna ledeloos de cliches de revue zien te maken. Voor de film waren er maar weer liefst 2 trailers met weer een Ring-style movie. Skeleton Key en Dark water (alweer een verrekte remake op een Japanse film). ZUCHT!!!!!!!!!

Maar goed…. Ik ben met de ‘Dead’ films opgegroeid en de originele Dawn of the dead is de eerste van de reeks die ik gezien had. Daarna zag ik Day of the dead, wat ik toch wel de zwakste van de trilogy vond, en als laatste Night of the living dead.

Mijn verwachtingen waren extreem hoog voor deze film maar de film voldeed aan mijn stoutste verwachtingen. Ondanks dat de film een R-rating meekreeg, de eerste van de reeks met een rating, was hij net zo smerig en goor als de voorgaande twee delen. De unrated DVD gaat zelfs nog smeriger zijn dus deze zou wel eens de hardste van de quadrilogy kunnen gaan worden. Er zitten alvast verrassende bloederige stukjes in die erg inventief waren en die konden rekenen op ‘ooooh’ en ‘Aaaah’ van het publiek.

Romero heeft sinds Day wel geleerd van zijn fouten: Zo bestond Day voornamelijk uit onsympathieke, lawaaierige figuren die je liefst zo snel mogelijk verscheurd wil zien. Land heeft personages waar je bij meeleeft en graag in leven wil zien op het einde en betrekt je meer in de overlevingsstrijd van de protagonisten.

Sommige personages waren erg grappig en het macho-gehalte lag hoog bij zowel man als vrouw. De evolutie van de mens in zijn overlevingsstrijd is erg goed door de films heen opgebouwd waarin de mensen op de straat zich ditmaal wapen- en gevechtstechnieken meester hebben gemaakt. Niet alleen de mensen zijn ge?volueerd maar ook de zombies zijn rotter (de make-up FX is heel goed en mushy) en leren zich stapsgewijs nieuwe dingen aan. Gelukkig wordt dit niet te ver gedreven en beperkt dit zich tot dierlijke nieuwsgierigheid en simpele ontdekkingen.

De sociale commentaren zijn ook aanwezig en bieden een goed inzicht van het leven in een laat stadium bij een zombie-invasie. Men heeft een community opgebouwd in een overgenomen stad waarin men leeft alsof er buiten de hekken helemaal geen zombies zijn en leven in een voortdurende ontkenningsfase en voortzetting van de luxe en materialistische levenstijlen die ze hadden voor de zombie-invasie. Er is in de gemeenschap een hierarchie met een dictator die alle touwtjes in handen heeft, een geslepen en kwaadaardig persoon die zelfs de beroemde Bush-uitspraak maakt: ‘We do not negotiate with terrorists.’ Romero ziet Bush dus ook als een Evil machtsgeil mannetje .
Een mooie spiegel zet dit op onze maatschappij dat constant in angst leeft voor het groeiende probleem met terroristische aanslagen. Het probleem ligt voor ons bed maar toch blijven we ontkennen dat het probleem ons aangaat en gaan we door met onze luxe-leventjes (meestal in stilte). Mooi gedaan, Romero!!!!

Er is zelfs tijd voor zwartgallige humor, zit de film vol actie, een erg sfeervolle scene (zombies die uit mistig water oprijzen) en enkele leuke cameos. Zo heb ik Tom Savini, Greg Nicotero (make-up artist) en Simon Peg kunnen spotten. Ik had enkel gehoopt dat de film nog een half uurtje langer zou duren.

Het is een film ,gemaakt door fans en voor de trouwe fans, die misschien de slecht voorbereide kijker niet kan bekoren. Alles vindt plaats in het midden van alles en dit kan misschien voor ongemak en problemen zorgen om in de film te komen.

Dawn of the dead vind ik nog steeds de beste maar deze staat op de tweede plaats van de reeks.
Ik kan niet wachten op de UNRATED DVD die alleen maar beter kan worden!! Ik doe het niet vaak maar geef deze 5 sterretjes!! een must… een ware verademing tussen al de tiener crap horror zoals Cursed en andere PG-13 gerate poging tot horror!

*****