Lik Wong (A.K.A. Story of Ricky)

Lik Wong is een heerlijke mix tussen de kung fu en de horror films gevuld met stupide dialogen, over de top gore en geniale humor.

Wanneer Ricky een drugdealer vermoordt die de dood van zijn vriendin op zijn geweten heeft, wordt hij naar een gevangenis gestuurd waar het recht van de sterkste heerst. Gelukkig beheerst Ricky een speciale kung fu-techniek waarmee hij dwars door zijn tegenstanders kan meppen. Het duurt echter niet lang of Ricky heeft iedereen tot vijand gemaakt, inclusief de gevangenis-directeur.

Zelden zal je een film met een hogere of gelijkwaardige entertainment gehalte als Lik Wong tegenkomen. Nog geen 10 minuten is de film onderweg en al een stuk of 3 ultra gory stukjes zijn voorbij gekomen. De gore is extreem over de top en heeft gelukkig een flinke dosis charme. Darmen worden gebruikt om iemand te wurgen, kaken worden van het hoofd weggeslagen en mensen worden levend gevild. Dit soort ongein kun je verwachten bij Lik Wong!.

De eerste keer had ik een Engelse dub gezien wat leidde tot een hoop geinige one-liners (You’ve got a lot of guts Oscar!) maar deze keer had ik de dvd met de originele track en Nederlandse ondertiteling. Een aantal one-liners komen dan wel niet zo goed over als in de Engelse dub, maar met de originele track valt er misschien nog wel meer te genieten. Sowieso klinkt alles in z’n originele taaltje nog veel epischer. Ook ontdek je dan pas wat een geniale klus de cast klaart. Het zjin allemaal natuurlijk verre van goede acteurs, maar passen des te beter in een over de top films als Lik Wong en weten precies wat hun rol is en hoe ze dat zo bizar mogelijk kunnen uitbeelden. De ene ”guard” is nog klungeliger dan de ander en zorgen met hun onhandige en onderdanige gedrag ook telkens weer opnieuw voor gelach. Absolute toppunt van de cast is uiteraard ‘Mei Sheng Fan’ die werkelijk geniaal is als de opgefokte maar onderhand o zo angstige onderdirecteur van de gevangenis.

De makers van Lik Wong wisten maar al te goed waar de kracht ligt voor een film als deze. Namelijk het tonen van gore en de meest belachelijke en over de top characters creëren. En dat is dan ook waar ze zich voornamelijk mee bezig hielden. Iedere aanleiding tot een subplotje wordt al snel de kop ingedrukt om vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag (het afslachten van de bad-guys op de meest bloederige manieren). Lik Wong heeft verder een enorm goed tempo en de film raast werkelijk voorbij.

Grijp een zak chips, ga ervoor zitten en geniet 90 minuten lang van cheesy gore, hilarische characters en bordkartonnen muren die in 1 klap in elkaar storten.