Macabre

Ik geef toe: de hoes van ‘Macabre’ is mooi. We zien een afgerukt hoofdje van een pop liggen in een plas bloed. Bovendien is het een Italiaanse film en die zijn altijd vol met mooie beelden en er zit veel symboliek in voor de goede verstaander. Daarbij is de film geregisseerd door Lamberto Bava die de uitstekende horrorfilms ‘Demons’ en ‘Demons 2’ afleverde.
De film begint stijlvol met beelden van New Orl?ans, een van de mooiste plekken in de Verenigde Staten, waar altijd iets mysterieus in de lucht hangt. We volgen een vrouw die vreemd gaat en haar kinderen alleen thuis laat. In een horrorfilm moet je zoiets niet doen, dat is vragen om moeilijkheden.De vrouw krijgt een verschrikkelijk auto-ongeluk op de terugweg van haar geheime afspraakje en belandt in het ziekenhuis. Een tijd later wordt ze ontslagen uit de kliniek en is klaar om haar leven weer op te pakken. Ze trekt in op een kamer bij een alleenstaande man en alles lijkt goed te gaan. Maar dan hoort de man die haar onderdak verleent ‘s nachts vreemde geluiden… Is er iemand in het huis aanwezig die ‘s nachts de vrouw bezoekt of is het slechts zijn fantasie?
‘Macabre’ is echt weer zo’n film zoals ze ze alleen in Itali? maken. Er valt veel te lachen om hilarische toestanden en bizarre dialogen en onder invloed van het een of ander valt er een hoop te genieten. De sfeer in het huis is goed, de acteurs zijn ook prima, maar het uitgangspunt van het verhaal (dat nog waar gebeurd is ook! echt waar!) leent zich niet echt voor een lange film. Ik zou zeggen dat dit gegeven een prima korte film had kunnen opleveren, want de film sleept zich voort af en toe en zelfs het opendraaien van een blikje eten wordt uitvoerig in beeld gebracht. Mijn favoriete stukje dialoog is: “Als dat geen stukje van een oor is, in godsnaam, wat is het dan??”
Opvallend is dat het scenario medegeschreven is door Pupi Avati, geen kleine jongen in de Italiaanse filmwereld. Ook hoofdrolspeelster Bernice Stegers is erg mooi en sensueel. Maar het kan de film helaas niet redden. Daarbij doet de film ook te Amerikaans aan om de liefhebbers van jaren zeventig gialli te kunnen bekoren. Huren of kopen op eigen risico dus!