Malefique (evil)

Malefique (evil)

Wanneer Carrere voor fraude in de gevangenis beland moet hij een cel delen met een transsexueel, een debiel en een intellectueel. Na een fiks handgemeen ontdekken ze later in de film een dagboek dat zat verscholen achter een losse sten in de muurwand. Het dagboek hoorde toe aan d’Anvers, een genie op vlak van esoterie en occultisme die in 1920 eveneens in de cel verbleef. Gedreven door nieuwsgierigheid begint Carrere het boek te lezen en ontdekt dat het boek niet alleen memoires bevat, maar ook vele symbolen en spreuken. Wanneer ze getuige zijn van een bovennatuurlijk fenomeen waarvan ze zelf, zonder dat het de bedoeling was, de oorzaak zijn, beginnen ze te beseffen wat voor een macht er schuil gaat in de vorm van dit boek en willen ze het gebruiken met ontsnapping als doel.

De film laat van in begin merken dat we hier geen cheesie horrorprent geserveert krijgen. Doorheen de hele prent krijg je een beeld van de beklemmende sfeer die in de kleine cel huist, en de spanning en hierarchie die er tussen de celgenoten heerst. Deze film boeit de volle 90 minuten en houdt je werkelijk tot het eind aan je zetel geplakt! Naarmate de film vorderd worden de karakters uitgebouwd en krijgt men een beter beeld van ieder individu. Fx krijgen we niet in overvloed te zien maar wanneer ze er zijn, dan serveren ze ons pure klasse.

Geen bigbudget-bullshit hier, maar een prachtig debuut van Eric Vallete. Hopelijk blijft deze heer trouw aan het genre en kunnen we nog meer van dit verwachten!