Martin

Martin is een jongen die door zijn familie naar zijn oom is gestuurd. Dit waarschijnlijk omdat Martin graag mensen een injectie geeft met daarin een middel dat zorgt dat het slachtoffer in slaapt valt. Vervolgens kleedt hij de persoon in kwestie uit en snijdt de polsen door. Hierna gaat Martin (zelf ook naakt ondertussen) boven op het bloedende lichaam van zijn slachtoffer liggen en likt haar bloedige polsen. Het is dan ook niet gek dat zijn oom Martin het liefst wil vernietigen. Hij is er van overtuigd dat Martin een vampier is, ook al probeert Martin hem nog te overtuigen dat dit zeker niet het geval is.

Martin is een bijzonder interessant personage. Hij vermoordt zijn slachtoffers met grootste zorgvuldigheid maar ook met een zekere tederheid, dat een meelijwekkend gevoel bij de kijker achterlaat. De reden dat hij moordt blijft onduidelijk. Is Martin echt een vampier of is hij gewoon iemand die zoals hij zelf zegt ?geen seks kan hebben met een levend iemand?.

Op het moment dat Martin dan iemand vindt die zich tot hem aangetrokken voelt, merkt hij dat zijn bloedlust minder wordt, maar ook niet helemaal weggaat. Tegen het einde van de film lijkt het even alsof Martin er bijna uit is, maar is het eigenlijk al te laat. Martin is boven alles een zeer intelligente film die een ereplaats verdient in elke collectie. Romero laat in deze film zien dat hij ook kwalitatief sterke films kan maken die niet gaan over levende doden.