Masque Of The Red Death, The

Een leuke film van de productiestudio AIP met als regisseur Roger Corman en in de hoofdrol Vincent Price. Over het algemeen wordt deze The Masque Of The Red Death vaak aangeduid als de beste Edgar Allen Poe verfilming die door Corman en Price samen is gemaakt. Dit is echter niet helemaal mijn mening. Ik heb ook slechts twee van deze films mogen aanschouwen, namelijk deze en House Of Usher, maar daarvan was deze toch de minste. Desalniettemin nog steeds een erg sterke film die voor genreliefhebbers, Corman liefhebbers, Price liefhebbers en ook liefhebbers van kostuumdrama?s uit de jaren ?60 een grote aanrader is.

Het plot is bijzonder interessant en gebaseerd op een verhaal van Poe, wat niet langer dan 3 pagina?s is. Prins Prospero, een prachtrol van Price, terroriseert het dorpje Catania. Als blijkt dat echter de Rode Dood, een gruwelijke ziekte, naar het dorpje is gekomen neemt hij de mooie Francesca, haar vriend Gino en haar vader mee naar zijn grootse kasteel. Hier aangekomen wil hij Gino en vaderlief tegen elkaar laten vechten tot de dood erop volgt. Ondertussen probeert hij Francesca te bekeren tot de godheid die hij zelf aanbidt, namelijk de duivel. Als het kasteel volstroomt met mensen die schuil zoeken voor de Rode Dood, organiseert Prospero een groot gemaskerd bal, waarin de ?grand finale? van de film zich zal afspelen. Hierin worden Prospero, prinses en duivelsaanbidster Juliana, Francesca en Gino met de Rode Dood zelf geconfronteerd.

De film staat bol van mooie kleuren en het acteerwerk is ook werkelijk om van te smullen. Waarschijnlijk ook meteen de best verzorgde film van Roger Corman, met camerawerk van niemand minder dan Nicolas Roeg. Helaas neigt de film te veel naar het hierboven al genoemde kostuumdrama en te weinig naar de horrorkant. Pas het laatste half uur wordt het echt interessant, en de finale is dan ook bijzonder en een lust voor het oog te noemen. Toch doet dat eerste uur wat aftrek aan mijn cijfer, maar misschien dat een volgende kijkbeurt het cijfer nog wat op kan krikken.

Vincent Price