Nightwatch

Denemarken raakte in de jaren negentig voornamelijk bekend door het werk van arthouse-regisseur Lars von Trier. Wat betreft horrorfilms had het land eigenlijk helemaal niks te bieden. Totdat regisseur Ole Bornedal in 1994 plotseling op de proppen kwam met de vrij succesvolle film Nattevagten (door ondergetekende in vroegere jaren voornamelijk geassocieerd met honden op een regenachtige dag). De film was zelfs zo succesvol dat Bornedal hem drie jaar later mocht remaken onder de titel Nightwatch en als hoofdrolspelers bekende namen als Ewan McGregor, Nick Nolte en Patricia Arquette ter beschikking kreeg. Het origineel bleef echter bij de meeste filmfans de geprefereerde versie en ik moet zeggen dat ik er ook erg van heb genoten.

De film gaat over de jonge rechtenstudent Martin die onlangs een nieuwe baan heeft aangenomen als nachtwaker in een mortuarium. Hij moet hier elke nacht zijn rondes maken en in elke ruimte een keer afklokken. Dit levert enkele inventieve en spannende scènes op, maar helaas blijft dit beperkt tot het begin van de film. Al snel krijgen we te maken met het slappe geouwehoer met Martin’s beste vriend Jens en de relatieperikelen met zijn vriendin. De eerder opgebouwde spanning wordt eigenlijk compleet tenietgedaan en ik was aan het afwachten tot de film helemaal in elkaar zou gaan storten.

Toch neemt de film tegen het einde een aantal meer giallo-esque wendingen en dat verzachtte de pijn aanzienlijk. Het werd helaas nergens meer zo sterk als in het begin van de film maar we sluiten in ieder geval af met een heus moordverhaal waarbij er verschillende verdachten zijn. Er zit zelfs nog een bijzonder leuke moord in die mij deed denken aan John Carpenter’s klassieker Halloween (1978). Uiteindelijk denk ik dat Nattevagten (1994) een heel degelijke, maar niet echt bijzondere film is die niet goed kan kiezen tussen verschillende richtingen. Was de film gebleven bij de toon die in het eerste half uur gezet werd, dan was ik misschien wel op een negen uitgekomen, maar voor nu kan ik er niet meer van maken van een dikke zeven.

Nattevagten is in Nederland onlangs op DVD uitgebracht door Lumière.

Bas

Vreemd dat de naam Lauren Graham genoemd wordt onder de eerste hit van Nightwatch hier rechts. Dit is toch echt de Deense film en daar zit geen Lauren Graham in. Als ik de link aan klik, wordt deze naam ook niet meer genoemd.