Opera

Dario Argento?s Opera draait om het toneelstuk MacBeth. Het schijnt dat MacBeth ongeluk brengt, en dat wordt in het begin van de film dan ook meteen duidelijk. De hoofdrolspeelster van het toneelstuk komt onder een auto. Natuurlijk is dit een ramp voor het toneelstuk, maar niet voor Betty, een andere zangeres die wacht op haar doorbraak. Voor haar is dit d? kans om door te breken in de toneelwereld. Maar juist omdat het stuk ongeluk schijnt te brengen, heeft Betty zo haar twijfels. Uiteindelijk weten regisseur Marco en haar manager haar om te praten. Na een paar ongelukken wordt het duidelijk dat Betty een stalker heeft, die wel heel erg ver gaat om zijn zin te krijgen.

?Briljant? was het eerste woord dat me te binnen schoot na het zien van deze film. Als er een ding is dat in Opera naar voren komt, is het wel de stijl van regisseur Dario Argento. Lange sc?nes met Betty die zich schuilhoudt voor de moordenaar zijn geweldig gefilmd en voelen zo intens aan dat het voelt alsof je er zelf naast staat. De sfeer is geweldig en deze wordt nog een benadrukt door de muziekkeuze, die wisselt tussen (natuurlijk) operamuziek en metal/rock.

Uiteindelijk blijft helaas het plot een beetje vaag en veranderd de film aan het einde totaal van sfeer. Gelukkig stoort dit niet echt en blijft het tot op de laatste seconde wel interessant. Opera is een aanrader voor alle fans van Argento, voor alle fans van Italiaanse horror maar eigenlijk is Opera gewoon een aanrader voor alle liefhebbers van cinema in het algemeen.