Outpost III: Rise of the Spetsnaz

De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. Op een onbekende locatie zijn de meedogenloze Russische Spetsnaz soldaten bezig aan een missie om een geheime locatie van de Duitsers te ontdekken. Dit omdat ze vermoeden dat hier gewerkt word aan een vreemd soort wapen.
De missie gaat echter mis en Dolokhov (Bryan Larkin) word gevangen genomen door de mannen van commandant Strasser (Michael McKell). Strasser laat zien hoe ze aan een experiment bezig zijn om de meest meedogenloze soldaten te maken en dwingt Dolokhov om onderdeel te worden van zijn experiment. Dolokhov laat zich echter nog niet zomaar gevangen nemen. Het probleem is alleen dat tussen hem en de vrijheid verschillende cellen zijn met wel erg aparte soldaten…

Outpost III: Rise of the Spetsnaz is alweer de derde film uit de Outpost serie. Daar waar de voorgaande sequel eigenlijk een direct vervolg was op diens voorganger gaat deze film juist weer terug in de tijd naar de periode waarin de bunker met de geheimzinnige machine van de Duitsers nog volop getest werd.

Het leuke hiervan is dat er heel wat meer actie voorbij kan komen. Zo heb je tijdens het eerste gedeelte van de film echt het idee dat je naar een oorlogsfilm zit te kijken. De actie is nog best goed in beeld gebracht en het zorgt bijna voor een “A-film karakter”. Het nadeel hiervan is dat het onderwerp van de film een beetje uit het oog verdwijnt. Zo komen er wel wat hondsdolle soldaten voorbij, maar de in formatie lopende zombie soldaten uit de twee voorgaande delen komen eigenlijk niet echt voorbij.

De acteerprestaties zijn best aardig te noemen. Bryan Larkin doet het best leuk als de stoere Dolokhov en zijn lichtelijk overdreven Russische accent is niet enorm storend. Michael McKell zet de Duitse commandant ook wel leuk neer. Het is echt een Duitse commandant uit de boekjes: gemeen en sadistisch.
De overige personages zijn eigenlijk meer opvulling van de set, want zulke hele belangrijke rollen zijn er eigenlijk niet voor ze weggelegd.

Door de setting voor het grootste gedeelte in de bunker te houden krijgt de film een grauw, bijna zwart-wit achtig karakter en dat kon ik zeker waarderen. Het past namelijk prima bij de zombie soldaten zou je denken, maar helaas komen die niet heel veel voorbij en wanneer ze voorbij komen zijn het ofwel hulkende reuzen of hondsdolle mannen die helaas naar mijn mening nog teveel op een mens lijken om als zombie bestempeld te worden.

Dit is eigenlijk het grootste nadeel van de film, want ondanks dat er geen gebrek is aan actie en dat de actie best tof in beeld is gebracht mist het horror aspect uit de voorgaande delen best wat. Er word wel wat geprobeerd met een soort vreemde geestverschijning die duidelijk als een soort knipoog naar de voorgaande delen bedoeld was. Het word echter niet heel veel gebruikt en de uitwerking is dan ook wat magertjes. Je weet als kijker namelijk niet wat ze er nou precies mee wilden bereiken.

Al met al is Outpost III een best vermakelijke film uit de Outpost reeks, maar je kan hem meer zien als een actiefilm met hier en daar wat kleine horrorelementen dan andersom. De voorgaande delen wisten meer te vermaken en bevatten beide meer zombie actie.
Mede door het vlotte tempo van de actiescenes is dit echter wel een film die eigenlijk van begin tot eind wel weet te vermaken.