Phantom of the Opera

Al verschillende malen hebben regisseurs geprobeerd om het boek ‘ Le Phantome de l’Opera’, van Gaston Leroux, te verfilmen waardoor er al een hoop films bestaan over ‘ Phantom’. Dario Argento waagde zich er ook aan met als gevolg een vijfde versie van Leroux’s roman. In Argento’s versie bewoont een zonderlinge man, opgevoed door plaatselijke ratten, de kelders en catacomben van de Parijse Opera, die intussen van management verandert, alwaar enkele bruten moorden worden gepleegd. Deze ‘ Phantom’, gespeeld door Sands, is smoor verliefd op de mooi operazangeres, Christine Daa?, waarvan de rol vertolkt wordt door niemand minder dan Asia Argento! Mijnheer de ‘ Phantom’ gaat letterlijk over lijken haar de zijne te maken, met als gevolg een vurige romance, al is deze romance maar van korte duur..

Dit is eerlijk gezegd de eerste Argento die ik onder mijn neus heb liggen en dat maakt een review schrijven niet bepaald makkelijk. Daarom kan ik alleen iets zeggen over ‘ The Phantom of the Opera’ kwa film en dat valt jammer genoeg tegen. Het eerste wat meteen opvalt is dat de ‘ Phantom’ geen masker draagt zoals gewoonlijk het geval was en niet zo weerzinwekkend is als beschreven. Argento had hier waarschijnlijk zijn redenen voor zoals het beter overkomen van Sands’ personage en de liefde die zich afspeelt tussen de ‘ Phantom’ en Christine, al is dat ook niet echt goed uit de verf gekomen. Sommige acteerprestaties zijn zo flauw en houterig dat zelfs de ratten eerder een oscar nominatie verdienen dan enkele acteurs/actrices. Sands bijv. speelt in mijn ogen maar stijfjes en met zijn onmannelijk uiterlijk wist hij mij niet echt te overtuigen, want al moet de ‘ Phantom’ enigzins angstaanjagend overkomen, hij leek meer op een sympathieke, overgevoelige, romantische homo, al is Sands niet de enige die zich daaraan schuldig maakt! Asia daarin tegen speelde wel overtuigend maar dat komt waarschijnlijk mede door haar schoonheid! Naast het feit dat ‘ Phantom of the Opera’ bestempeld wordt als horror heeft Dario een flinke dosis romantiek en drama aan de prent gevoegd. Wel leuk en aardig maar sommige horror liefhebbers moeten het niet zo hebben van romantiek en dramatische taferelen…en drie maal raden waarvoor ik allergisch ben. Juist! Blaartrekkende romance! En daar zit ‘ The Phantom of the Opera’ werkelijk nok vol van! Asia die niet weet wat ze wilt en telkens twijfelt tussen de ‘ Phantom’ en de Baron is erg ongeloofwaardig en Sands die telkens met zijn tedere en liefdevolle woorden Asia verovert, bah! Bijvoorbeeld: ‘ The Phantom’ tegen Asia: ‘ Ik wilde je vertellen dat jouw zoete stem mijn hart vervult met goddelijke licht’! Mag ik even een teiltje, a.u.b.!

Om de eigelijke genre, namelijk horror, niet in de kou te laten heeft Argento, naast de spanning, enkele sterfsc?nes in de film geplakt die zeker hun mannetje staan en doen hunkeren naar meer. Jammer genoeg heeft ‘ Phantom’ toch voor de meeste liefhebbers weinig te bieden. Ook een merkwaardig feit is de ( zwarte) humor die in de prent zit verwerkt. Niet duidelijk is of deze humor wel of niet bedoelt is maar effectief is het in ieder geval niet. Ook bepaalde ascepecten zoals de twee rattenvangers zijn matig uitgewerkt fungeren volgens mij slechts als matige ondersteuning van het verhaal. Wel moet men toegeven dat Argento veel aandacht heeft besteed aan de decors evenals de kostuums. Ook de sfeer is beklemmend en de spanning komt goed uit de verf, vooral in de catacomben! Zo weet Argento op bizare wijze allerlei ascepecten aan de prent toe te voegen zoals de vrijpartij tussen de ratten en de sc?ne in het badhuis die de charme van de film verhogen. Niet te vergeten de soundtrack die zeker een vermelding verdient want meester Ennio Morricone weet wederom de show te stelen. Daarnaast kent de DVD voor de echte liefhebber en Argento fanaat nog enkele extras die zeker interessant zijn.

‘ The Phantom of the Opera’ beoordelen is dus enigzins moeilijk want negatieve kanten worden overschaduwt door positieve punten en anders om. Wel duidelijk is dat dit niet Argento’s absolute meesterwerk is evenals een topper in de cinema. Daarvoor mist ‘ Phantom’ jammer genoeg te veel en heb ik tegen het einde te vaak moeten gapen. Ik ben er echter nog steeds zonder twijfel van overtuigd dat Dario Argento genoeg talent heeft om mijn interesse als nog te veroveren, al niet met ‘ The Phantom of the Opera’.