HomeRecensiesFilmsPhantom Of The Opera, The Malvagio B. 29 februari 2004 23 Phantom Of The Opera, The2004-02-293.5Totale scoreWaardering gebruiker: (0 Stemmen) Een vrouw loopt huilend door de stromende regen. Niemand kan haar troosten. Ze is haar kindje kwijt. Vervolgens zien we een mandje door de stroom voortgestuwd worden, tussen allemaal rotsen door en kleine watervalletjes af. Ongedeerd bereikt het mandje de kant en daar wordt het opgemerkt door een grote rat met gloeiende ogen die het mandje samen met andere ratten aan wal trekt en zich ontfermt over het kindje. Jaren later verricht een groepje mannen werkzaamheden in de befaamde Opera van Parijs waarvoor ze zich moeten laten afzakken in een diepe put. Plotseling klinken de meest gruwelijke geluiden vanuit de put omhoog en snel trekken de mannen hun collega omhoog. De man is op een afschuwelijke manier vermoord. Vlak daarop betreedt een jonge diva het podium van de lege Opera om voor zichzelf te voelen hoe het is om op de planken te staan in het beroemde theater. Ze wordt gadegeslagen door een duistere figuur vanaf het balkon… Argento heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een fan is van de Universal horrorfilms en hij had al in de jaren zeventig belangstelling getoond in het verfilmen van zowel ‘Frankenstein’ als ‘Phantom of the Opera’. ‘Frankenstein’ bereikte de script-fase, maar haalde het niet en in 1998 kregen we uiteindelijk dan toch nog ‘Phantom of the Opera’, nadat hij al in 1987 een thriller/horrorverhaal van zijn eigen hand in een operagebouw had gesitueerd. Onder de Argentoliefhebbers heerst bijna unaniem de mening dat ‘Phantom of the Opera’ zijn slechtste film is. Deels is dit wel terecht, ‘Phantom of the Opera’ wijkt heel erg af van wat we van de maestro gewend zijn. Het is een onverbloemd romantisch verhaal, onderbroken door enkele gruwelijke moord-sc?nes, die niet geheel de gebruikelijke flair kennen die we van hem gewend zijn, maar toch origineel zijn. Het grootste struikelblok van de film is dat de splatter en het liefdesverhaal elkaar slecht verdragen. Aan de ene kant is de Phantom een moordend monster, aan de andere kant het object van Christine’s liefde. Hierdoor wordt de film onevenwichtiger dan welke Argento dan ook. Daarnaast toch wel veel lof voor het camerawerk van Ronnie Taylor dat be?nvloed is door de Franse schilderkunst uit de 19e eeuw, met name die van het vari?t?- en theaterleven van Degas. De hele vormgeving van de film is ook prachtig, van de wonderbaarlijke, duistere spelonken waarin de Phantom huist, via de vele geheimzinnige gangen en kleedruimtes in het Opera-gebouw naar de bedwelmende, hallucinante sfeer in het Badhuis. Asia is hier minder goed onder regie van haar vader dan in ‘The Stendhal Syndrome’ maar met haar prille, ranke verschijning is het niet onbegrijpelijk dat de Phantom voor haar valt. Julian Sands doet ook erg zijn best en in de achter-de-schermen opnames zien we dat hij dat doet uit oprechte bewondering voor Argento en wordt ons meteen Argento’s onverschilligheid tegenover acteurs gedemonstreerd: Dario staat alweer achter de camera klaar als Julian zich nog afvraagt hoe hij de sc?ne eigenlijk moet spelen. Al met al een verrassende Argento-film, na meer dan dertig jaar in de filmbusiness is hij nog altijd bereid tot vernieuwing. Dat zijn experimenten niet overwegend positief uitpakken is het risico van zijn onbegrensde experimenteerdrift die ook in deze film weer in vele sc?nes naar boven komt. 23 reacties Horror_Wizard 29 februari 2004 Ik kan het waarderen als men expirimenteert maar soms mislukt dat en dat is ook het geval bij ‘Phantom’! Toch heb je je mening mooi onderbouwt, B, en begrijp ik je mening en cijfer 😀 Log in om te reageren Evil B. 1 maart 2004 De link gaat naar de verkeerde trailer, nl. naar de Amerikaanse versie uit 1943 met Claude Rains als de Phantom. Log in om te reageren Evil B. 1 maart 2004 Maar die is ook zeker de moeite waard, hoewel hij niet zoveel horrorelementen bevat. Log in om te reageren Evil B. 1 maart 2004 Nou, ik ben niet direct een Argentofan, maar ik vond hem toch wel leuk. Ik ben het wel met Malvagio eens. Log in om te reageren BvZ 1 maart 2004 Lol:D Geen Argento Fan? Ga deze zeker nog een keer zien. Log in om te reageren Evil B. 1 maart 2004 Hij is leuk, Julian Sands die ratten in zijn broek stopt om sex mee te hebben, kom er maar eens op. Log in om te reageren Sinister 1 maart 2004 een 7 voor deze film? Dat geven alleen de Argentofans die bij het horen van zijn naam alleen al een stijve krijgen. Deze film is langdradig, saai, niet sfeervol, slecht geacteerd, etc etc, ik geef hem een 2. Log in om te reageren Amanda 21 maart 2004 Kom op zeg, jongens! Deze film zuigt van alle kanten! Die Malvalgio is een echte idioot om het op te nemen voor deze productie! Dat van die ratten had ook bijv. Bava of Fulci kunnen verzinnen! Ik ben erg grote fan van Europese Horror! Log in om te reageren Evil B. 21 maart 2004 Ja, Malvagio is een idioot! Wat een kutfilm!! Log in om te reageren Evil B. 21 maart 2004 He, Amanda? Heb je wat te doen vanavond? Log in om te reageren Evil B. 21 maart 2004 Of moet ik zeggen: HW? 😀 Log in om te reageren Amanda 21 maart 2004 Dit is echt een vage site! Nou word ik vergeleken met een andere debiel van hier? Ik mag toch wel m’n eigen mening hebben Evil B!! Waarom zou ik die HW zijn? Log in om te reageren Evil B. 21 maart 2004 Ja, klopt. HW is een andere debiel van hier. Log in om te reageren Creep 21 maart 2004 Hier nog een debiel, Evil B is ook debiel een grote debielenclub Log in om te reageren Amanda 22 maart 2004 Ik ben verrast dat jullie dat openlijk toegeven! Waarom geef je daarnaast niet gewoon toe dat ‘Phantom of the Opera’ zuigt! Jij probeert deze shit gewoon te rechtvaardigen door te zeggen dat Argento gewoon expirimenteert! Log in om te reageren Evil B. 22 maart 2004 Hij experimenteert idd. Ik heb nog nooit een ‘Phantom…’-verfilming gezien met een rattenval vol mensen in plaats van ratten. Log in om te reageren Evil B. 22 maart 2004 En dat wagentje waarmee ze de ratten vangen roeleert ook en is bovendien geweldige uitvinding die nog zou werken ook. Ratten zijn namelijk best snel, met zo’n wagentje kun je ze bijhouden en op tijd pakken. De zuigkracht vertraagt bovendien hun snelheid. Log in om te reageren Amanda 22 maart 2004 Droom lekker verder, Malvagio! Log in om te reageren Hellsinner 22 maart 2004 Malvagio heeft gelijk, dit is een zeer moedige, experimentele adaptatie van het klassieke verhaal en het is zeker Argento’s beste historische horrorfilm!! Petje af voor zowel de review als de film! Log in om te reageren La Comtesse 17 augustus 2004 Dit vond ik de slechtste Argento film tot nu toe (en de meeste van zijn films vind ik juist erg goed), wat een waardeloos vot ! Vooral die scene met die muizenval in de lucht vond ik zo nep, en waarom heeft die cover ooit een fantoom met een masker ? Wil je Argento en opera kijk dan naar een uncut versie van Opera/Terror at The Opera. Log in om te reageren Evil B. 18 augustus 2004 We zijn wat aan het experimenteren met de film in het laboratorium en bepaalde tests beginnen uit te wijzen dat het waarschijnlijk een komedie is. Log in om te reageren La Comtesse 18 augustus 2004 Dan weet Argento overduidelijk geen komedies te maken want deze film is net zo lollig als ‘Orgy of The Dead’. Log in om te reageren Evil B. 18 augustus 2004 Het is meer ‘tongue-in-cheek’, dan recht-voor-zijn-raap grappig, en komedie is niet zijn forte, ‘Five Days of Milan’, schijnt dat al bewezen te hebben, maar helaas heb ik die nog altijd niet gezien en de vraag is maar zeer of dat ooit zal gebeuren, aangezien hij vreselijk moeilijk te vinden is. Log in om te reageren Laat een antwoord achter Annuleer antwoordJe moet ingelogd zijn om een bericht achter te laten.
Horror_Wizard 29 februari 2004 Ik kan het waarderen als men expirimenteert maar soms mislukt dat en dat is ook het geval bij ‘Phantom’! Toch heb je je mening mooi onderbouwt, B, en begrijp ik je mening en cijfer 😀 Log in om te reageren
Evil B. 1 maart 2004 De link gaat naar de verkeerde trailer, nl. naar de Amerikaanse versie uit 1943 met Claude Rains als de Phantom. Log in om te reageren
Evil B. 1 maart 2004 Maar die is ook zeker de moeite waard, hoewel hij niet zoveel horrorelementen bevat. Log in om te reageren
Evil B. 1 maart 2004 Nou, ik ben niet direct een Argentofan, maar ik vond hem toch wel leuk. Ik ben het wel met Malvagio eens. Log in om te reageren
Evil B. 1 maart 2004 Hij is leuk, Julian Sands die ratten in zijn broek stopt om sex mee te hebben, kom er maar eens op. Log in om te reageren
Sinister 1 maart 2004 een 7 voor deze film? Dat geven alleen de Argentofans die bij het horen van zijn naam alleen al een stijve krijgen. Deze film is langdradig, saai, niet sfeervol, slecht geacteerd, etc etc, ik geef hem een 2. Log in om te reageren
Amanda 21 maart 2004 Kom op zeg, jongens! Deze film zuigt van alle kanten! Die Malvalgio is een echte idioot om het op te nemen voor deze productie! Dat van die ratten had ook bijv. Bava of Fulci kunnen verzinnen! Ik ben erg grote fan van Europese Horror! Log in om te reageren
Amanda 21 maart 2004 Dit is echt een vage site! Nou word ik vergeleken met een andere debiel van hier? Ik mag toch wel m’n eigen mening hebben Evil B!! Waarom zou ik die HW zijn? Log in om te reageren
Creep 21 maart 2004 Hier nog een debiel, Evil B is ook debiel een grote debielenclub Log in om te reageren
Amanda 22 maart 2004 Ik ben verrast dat jullie dat openlijk toegeven! Waarom geef je daarnaast niet gewoon toe dat ‘Phantom of the Opera’ zuigt! Jij probeert deze shit gewoon te rechtvaardigen door te zeggen dat Argento gewoon expirimenteert! Log in om te reageren
Evil B. 22 maart 2004 Hij experimenteert idd. Ik heb nog nooit een ‘Phantom…’-verfilming gezien met een rattenval vol mensen in plaats van ratten. Log in om te reageren
Evil B. 22 maart 2004 En dat wagentje waarmee ze de ratten vangen roeleert ook en is bovendien geweldige uitvinding die nog zou werken ook. Ratten zijn namelijk best snel, met zo’n wagentje kun je ze bijhouden en op tijd pakken. De zuigkracht vertraagt bovendien hun snelheid. Log in om te reageren
Hellsinner 22 maart 2004 Malvagio heeft gelijk, dit is een zeer moedige, experimentele adaptatie van het klassieke verhaal en het is zeker Argento’s beste historische horrorfilm!! Petje af voor zowel de review als de film! Log in om te reageren
La Comtesse 17 augustus 2004 Dit vond ik de slechtste Argento film tot nu toe (en de meeste van zijn films vind ik juist erg goed), wat een waardeloos vot ! Vooral die scene met die muizenval in de lucht vond ik zo nep, en waarom heeft die cover ooit een fantoom met een masker ? Wil je Argento en opera kijk dan naar een uncut versie van Opera/Terror at The Opera. Log in om te reageren
Evil B. 18 augustus 2004 We zijn wat aan het experimenteren met de film in het laboratorium en bepaalde tests beginnen uit te wijzen dat het waarschijnlijk een komedie is. Log in om te reageren
La Comtesse 18 augustus 2004 Dan weet Argento overduidelijk geen komedies te maken want deze film is net zo lollig als ‘Orgy of The Dead’. Log in om te reageren
Evil B. 18 augustus 2004 Het is meer ‘tongue-in-cheek’, dan recht-voor-zijn-raap grappig, en komedie is niet zijn forte, ‘Five Days of Milan’, schijnt dat al bewezen te hebben, maar helaas heb ik die nog altijd niet gezien en de vraag is maar zeer of dat ooit zal gebeuren, aangezien hij vreselijk moeilijk te vinden is. Log in om te reageren