Piranha 3D

Door een aardbeving in een meer in Arizona ontstaat er een opening tussen het meer en het onderaardse meer, dat er precies onder ligt. Hierin hebben miljoenen jaren prehistorische piranha’s geleefd. Laat het nou net tijd zijn voor Spring Break in het dichtstbijzijnde dorpje. Duizenden studenten zijnn er aanwezig om het te vieren. Jake Forester (Steven R. McQueen), een lokale jongen, krijgt van een pornoregisseur het aanbod om zijn gids te zijn. Eigenlijk zou hij op zijn kleine broertje en zusje moeten passen, maar voor deze ene keer denkt hij er wel onderuit te komen. Moeder Julie (Elisabeth Shue), de lokale sheriff, komt tegelijkertijd tot een verschrikkelijke ontdekking: De piranha’s zijn ontsnapt en hebben honger! Kan zij de piranha’s stoppen en de studenten en haar kinderen op tijd waarschuwen en redden?

Na The Hills Have Eyes en Mirrors heeft Alexandre Aja wederom een ‘remake’ gemaakt, deze keer was Piranha aan de beurt. Bij de vorige twee waren er nog wel gelijkenissen te zien met het origineel, maar met deze film heeft Aja het over een heel andere boeg gegooid en er een geheel eigen film van gemaakt zou je kunnen zeggen.

Ik had nog nooit een 3D film in een bioscoop gezien en toen ik hoorde dat deze eraan kwam, leek het me een uitstekende kans om eens een film in 3D te bekijken. Eigenlijk hadden ze de film net zo goed in 2D kunnen maken! Ik vond zelf dat er helemaal niet veel 3D effecten te zien waren, zo af en toe waren er wel wat leuke effecten, maar in het grootste gedeelte van de film werd de 3D helemaal niet benut. Dit vond ik wel jammer, want je zit niet voor niks met zo’n brilletje op je hoofd. Ik had in ieder geval graag wat meer 3D effecten gezien.

Mensen die meer van de ‘serieuze’ horrorfilms houden, kunnen deze beter laten voor wat het is. Dit is een echte horrorcomedy, met de nadruk op comedy. Er komt heel wat bloot voorbij en ook wat oversekste scenes, waardoor het zo nu en dan op een tienercomedy lijkt. De film zit vol met dames die graag zo weinig mogelijk kleren aanhebben (een aantal ervan zijn echte pornoactrices, dus dat verklaart een hoop). Ik kan daar wel tegen bij een film als deze, sterker nog, ik vind het er een beetje bij horen! Wat is een schunnige over-the-top horrorcomedy zonder de aanwezigheid van bloot?

Want over-the-top is het zeker! De film moet een beetje op gang komen, in de eerste helft gebeurd er nog niet heel erg veel, maar in het tweede deel barst de hel los! De piranha’s zijn erg hongerig en doen zich tegoed aan tientallen tieners. Het gevolg? Veel half opgegeten, opengereten en verscheurde lichamen en half levende mensen zonder benen, armen, enz. Genieten geblazen voor fans van over-the-top gore!

De acteerprestaties zijn erg overdreven, maar dat past precies bij de stijl van de film. Jerry O’Connell is erg vermakelijk als oversekste pornoregisseur, Ving Rhames (ik vind echt niet dat die man kan acteren, daarom paste hij juist perfect in deze film) is erg leuk als police officer. Voor de rest zien we Eli Roth en Christopher Lloyd ook nog even voorbij komen. Een ongewone cast, maar erg leuk gevonden van meneer Aja.

Piranha moet je niet gaan kijken als je een kwalitatief goeie horrorfilm wild kijken, als je een 3D film wilt kijken, kies deze dan ook niet, want er zijn vast films met betere en meer 3D effecten, maar voor een heerlijk avondje ‘popcorn met bier’ vermaak is Piranha een zeer geschikte film.